Hvad betyder en hurtig MEP
d. 4 marts 2014

Jeg har et spørgsmål vedrørende MEP undersøgelse. Jeg har fået foretaget en MEP undersøgelse, som var normal med meget hurtige centrale lednigstider. Overlægen skriver det delvist kan forklares ved min lave højde (161 cm) Hvad kan ellers forklare det? Hvad har det af betydning?

Motor Evoked Potentials (MEP) er en neurofysiologisk undersøgelse, hvor man måler hastigheden af de motoriske impulser i nervesystemet (nerver der forsyner musklerne med impulser). Ved MEP undersøgelsen måler man både hastigheden af impulserne i det centrale nervesystem (CNS), dvs. i hjernen og rygmarven, samt hastigheden af impulserne i det perifere nervesystem (PNS), dvs. de nerver der forløber udenfor CNS til arme, krop, ben, mm.
Når man undersøger for sygdomme med MEP, sammenligner man med et normalmateriale (hvor hurtigt nerveimpulserne forløber hos raske mennesker), hvor det kan være svært, at tage højde for meget små eller meget store mennesker (nervesystemet har forskellig dimension alt efter om man er stor eller lille). I dit tilfælde kan resultatet, som din læge foreslår, ligge på den hurtige side, hvis du er lille i forhold til normalmaterialet. Der er ikke rigtig andre fejlkilder, der kan forklare en hurtig MEP, og det er jo kun godt og helt normalt, at dit nervesystem leder impulserne hurtigt. Det er derfor vigtigt at slå fast, at kun en langsom MEP er unormal og forbundet med sygdomme - herunder MS.

Skrevet d. 4 marts 2014