Hudreaktion ved Copaxonebehandling
d. 4 maj 2011

Jeg har et spørgsmål omkring konsekvenserne af Copaxone indsprøjtningerne:  

Jeg har taget medicinen i ca. to måneder nu, men hver gang jeg stikker mig, kommer der en slags bule under huden, der er temmelig lang tid om at forsvinde igen.
Der kommer også blå mærker, og det klør ulideligt i flere dage efter. Hver anden eller tredje gang kommer jeg til at ramme en muskel eller blodåre, og så er der bare smerte i tyve minutter efter.
Min scleroselæge siger, at hvis man stikker sig i eller tæt på disse fortykkelser af huden, ved man ikke, om medicinen overhovedet vil virke.  

Jeg er bange for, at der snart ikke vil være flere steder på lårene eller balderne, hvor jeg kan stikke uden at ramme disse buler – og hvad gør jeg så? Jeg har ingen andre steder at stikke end lår og balder, da jeg ikke har fedt nok på kroppen.  

Jeg vil desuden også gerne vide, om Copaxone overhovedet kan have en forebyggende effekt på føleforstyrrelser, eller om det kun forebygger egentlige attaks, der påvirker ens bevægeapparat som sådan?

Det kan være et problem med daglig livslang injektion af Copaxone, hvis der kommer hudreaktioner som de beskrevne.
Måske kan maveskindet inddrages, selv om du er tynd?
Man kan prøve at massere indstikstedet og påsmøre Feldencreme på.

Når man laver behandlingsforsøg indgår typisk en blanding af attakker, ikke kun føleforstyrrelser eller kun motoriske symptomer. 
Effekten af Copaxone er forebyggende for nye attakker.

Skrevet d. 4 maj 2011