Holdbarhed af sprøjter

Spørgsmål

Som hygiejnekonsulent i Sønderborg Kommune har jeg fået en forespørgsel vedrørende medicinering til forebyggelse af muskelspasmer og hygiejne. Vedkommende får tabletten Ditropan 5 mg x 2 dagligt, og medicinen opløses og sprøjtes igennem kateteret direkte i blæren 2 x daglig.

Mit spørgsmål vedrører de sprøjter, der anvendes til indgift af medicinen. Ved I om der er specielle forholdsregler, vi skal være opmærksomme på, hvad angår valg af sprøjte og om sprøjten kan anvendes 2 gange. Vi har i forvejen en retningslinje vedrørende kateter, og her anbefales det at skifte sprøjten dagligt.

Svar

Der er ingen særlige forholdsregler angående regler for sklerose patienter. Det betyder at der ikke skal anvendes andre sprøjter end det der står i jeres retningslinje. Om sprøjten kan anvendes 2 gange, afhænger af hvor dårlig patienten er. Hvis patienten har nemt ved at få infektioner, skal der skiftes sprøjte hver gang. Men jeg mener at det rigtigste her, er at I følger den retningslinje I har som gælder de andre borger, idet der som sagt ikke er nogen særlige forholdsregler ved sygdommen sklerose, end hvis man havde en hvilken som helst anden kronisk sygdom.