Hjælp til pasning af barn
d. 5 november 2012

Jeg er en kvinde på 29 år, og jeg har haft sclerose siden 2006. Jeg er heldigvis ikke ramt nævneværdigt fysisk, men jeg døjer meget med sclerosetræthed. Så meget at jeg nu er på førtidspension. Min kæreste og jeg snakker rigtig meget om at få et barn, men vi er meget usikre på, om vi kan få et liv til at hænge sammen uden hjælp udefra. Dette er også forstærket af, at min kæreste lider af Hortons hovedpine. En hovedpine/migræne der betyder at han er nærmest sengeliggende to måneder hvert efterår. Det har den konsekvens, at vi i de måneder hvor han har sine anfald, blandt andet ikke får gjort rent og stort set lever af rester fra fryseren, og øvrige huslige opgaver bliver sat på stand by, indtil han igen kan klare dem.

Mit spørgsmål går på om der vil være mulighed for at få hjælp til det daglige, hvis vi beslutter os for en familieforøgelse? Vi har rigtig svært ved at få livet til at hænge sammen, selvom vi kun er os to, så vi frygter rigtig meget for, hvordan vi skal klare os, hvis vi får et barn.

Jeg forstår rigtig godt, at I gør jer overvejelser.

Desværre kan jeg ikke garantere jer, hvilken hjælp jeres kommune vil tilbyde, men der er muligheder for hjælp efter lovgivningen. Jeg har valgt at give jer nogle links, hvor I kan læse nærmere om mulighederne. DUKH (Den Uvildige Konsulentordning for Handicappede) har taget temaet op, og deres beskrivelser kan være gode at tage med i kommunen, når/hvis jeres situation skal vurderes.

Læs derfor nærmere her:

Gode råd til før, under og efter en graviditet

Er der for scleroseramte større sandsynlighed for ikke at kunne få børn

Skrevet d. 5 november 2012