Hjælp til min søster
d. 5 juli 2012

Min søster fik konstateret sclerose for godt et år siden. Hun har det både fysisk og psykisk dårligt, og det er svært at være pårørende, især fordi hun er meget bitter og negativ. Jeg synes, det er synd for hende at hun er syg - men jeg ville så gerne se, at hun sin sygdom til trods fik et godt liv.

Ja, der er mange ting hun ikke kan, men der er også mange muligheder, og dem ser hun ikke. Hun er rigtig hård ved sine omgivelser, deriblandt min mor som virkelig kæmper hver dag for at hjælpe hende, selv om det eneste hun får er utak og skæld ud.

Jeg er ikke den rette til at ruske op i hende, men kan man få hjælp udefra til at give hende en "skideballe" - et wake-up-call der får hende til at indse at livet med sclerose er bedre end intet liv sådan lidt firkantet sat op.

Du beskriver, at din søster har det rigtig svært, og det er også en meget hård situation, som hun står i. Du skriver, at din søster er både bitter, negativ og skælder meget ud, efter at hun har fået diagnosen sclerose for et år siden. Der er mange måder, man kan reagere på, når man får en kronisk sygdom som sclerose og hele ens livsfundament ændrer sig. Det er også normalt at reagere på denne negative måde som din søster. Det er ofte en sorg at få sclerose, og det er forskelligt, hvordan mennesker reagerer på denne sorg.

Jeg kan godt forstå, at du synes, at det er synd for din søster, og jeg kan også godt forstå, at det er svært at se på, at hun skælder så meget ud og er så negativ. Det er som oftest et udtryk for, at hun har det super svært, og hun har brug for hjælp. Jeg tror, at du har ret i, at det ikke skal være dig, der giver dit søster et kærligt spark, da det er for sårbart, og vi ved heller ikke, om hun overhovedet vil kunne bruge et sådant spark til noget, eller om det vil gøre hende mere vred og støder jer længere fra hinanden. Det er svært at vide, hvilken hjælp din søster vil have lyst til at tage imod, og også hvilken hjælp hun eventuelt er klar til at tage imod.
Det kunne lyde som om, at din søster måske kunne have glæde af at tale med en af psykologerne i Scleroseforeningen eller måske en jævnaldrende, der også har sclerose. Det er gratis at tale med en af vores psykologer, hvis man er medlem af Scleroseforeningen, og vi har også grupper for nye med sclerose.

Jeg tænker, at det ville være godt, hvis du kunne få en åben snak med din søster om, hvad hun synes, at hun har brug for og så måske også fortælle hende om Scleroseforeningens tilbud. Du kan måske vise din søster dette svar, så det eventuelt kunne være en indgangsvinkel til at komme til at tale sammen om det hele. Hvis du synes, at det er svært og har brug for selv at tale om dine frustrationer i forhold til din søsters sclerose, har du også mulighed for at benytte dig af den gratis psykologrådgivning, hvor du som pårørende kan komme, hvis du er medlem af Scleroseforeningen.

Psykologrådgivningens telefon er åben hver dag mellem kl. 11 og 12 på telefon 36 46 36 46, og her har du mulighed for at blive henvist til samtaler med en af Scleroseforeningens psykologer i dit område. Du er også altid velkommen til at skrive til os igen.

Skrevet d. 5 juli 2012