Helvedesild og sclerose
d. 23 juni 2015

Min svigermor har dissemineret sclerose, og har nu fået helvedesild i kæbeområdet, men mener ikke, at hun har fået udslæt i forbindelse med angrebet.

Jeg læste en artikel om, at helvedesild kan forsage sclerose, og har nu tre spørgsmål i den forbindelse:

1. Kan det virke den anden vej rundt, således at sclerosepatienter er i større risiko for at få helvedesild?

2. Er det almindeligt at man behandler med epilepsimedicin?

3. Og kan I sige noget om, hvilken smertelindrende medicin vil man ofte anbefale?

1. Nogle af de præparater der anvendes for at forebygge scleroseattakker kan medføre ændret immunforsvar i form af lidt øget risiko for nogle infektioner, men i ringe grad. Helvedesild er den danske betegnelse for herpes zoster forårsaget af en undergruppe af herpesvira.
2. og 3. Visse midler mod epilepsi virker dæmpende, hvilket skal til for at undgå den overaktivitet som ufrivillige kramper er på nervesmerter. Det udnytter man i behandlingen af helvedesild. Det vil ofte være præparater som Vakproat, Fenytoin, Gabapentin eller Lyrica man vil forsøge at behandle smerterne forårsaget af helvedesild med.

Skrevet d. 23 juni 2015