Gå til hovedindhold

Havregryn m.v

Spørgsmål

Jeg spiser Solgryn (havregryn) hver morgen og har lige læst på pakken, at det indeholder jern. Betyder det at jeg skal lade være med, at spise Solgryn, eller hvordan?

Hvordan er det desuden lige med hensyn til zink og sclerose?

Svar

Ifølge fødevaretabeller er indholdet af jern i havregryn knapt 4 mg/100 g. Du spiser sandsynligvis ca. 60 g, som svarer til 2 dl havregryn, hvilket giver et indhold af jern på ca 2,4mg.

Vedrørende jern vil jeg lige nævne at kvinder, der har menstruation har behov for jern. Generelt er det nemlig et problem for kvinder i den fødedygtige alder at få jern nok, så for denne aldersgruppe er jernindtagelsen klart utilstrækkelig. De Nordiske Næringsstofanbefalinger fra 2004, angiver et dagligt behov på 15 mg.

Efter min opfattelse skal du da bestemt fortsætte med havregryn, som har mange gode kvaliteter, af kvaliteter kan for eksempel nævnes: Et højt fiberindhold, som er med til at sikre at man kan holde sig mæt samt et højt indhold af vandopløselige fibre, der er gode for fordøjelsen.

Zink er nødvendig for omsætningen af proteiner, kulhydrater, fedtstoffer og nukleinsyrer (kernesyrer). Zink indgår i mere end 200 enzymer og er nødvendig for strukturen, og dermed funktionen af enzymer og cellemembranreceptorer(modtagersteder).

Zink synes også at beskytte mod iltning af fedtstoffer og at være nødvendigt for normal cellefunktion samt for at immunsystemet kan fungere normalt.

Mangel på zink viser sig ved nedsat appetit, smagsforstyrrelser, væksthæmning, udslæt omkring kropsåbningerne og hårtab. Regelmæssig brug af alkohol og vanddrivende midler øger zinktabet i urinen.

En række tilstande, blandt andet infektion, kirurgiske indgreb, inflammatorisk tarmsygdom og bugspytkirtelsygdomme, øger behovet for zink.

Det anbefalede indtag af zink for kvinder er 7 mg pr. dag, og for mænd 9 mg pr. dag. De danske undersøgelser af kostvaner viser, at danskerne i gennemsnit får 12 mg zink pr. dag i kosten. Her vil være individuelle forskelle.

Da almindelig forkølelse og andre virusinfektioner kan forværre MS, vil det være en fordel at kunne nedsætte varigheden af disse infektioner. Hvis man tager zink som tilskud, frarådes man, i bogen (af Allen C. Bowling, 2004), at tage over 10-15 mg for ikke at få kobber skubbet ud og dermed få kobbermangel.

I kosten fås zink fra fuldkornsprodukter, korn, brune ris ogbønner, i frø, nødder og mandler, i kød, fisk, i ost og mælk samt i en lang række grønsager og frugt. Fødevarer, der indeholder meget fedt og sukker har et lavt indhold af zink. I fuldkornsprodukter er zink bundet til fytin, men det skønnes at mennesker, der spiser mange fuldkornsprodukter, ved at spise dem, også får mere zink i kosten, hvilket opvejer at noget zink i kosten er bundet.