Graviditet og jerntilskud
d. 22 november 2009

Jeg er gravid og i 24. uge. Jeg er ikke begyndt at indtage ekstra jern, da jeg er bange for om det kan komme til at sætte gang i en mulig betændelsesproces. Jeg prøver at indtage en mere jernholdig kost, men tror ikke at det er nok. Nu er mit spørgsmål så, om jeg skal tage jerntilskud alligevel, da min blodprocent for nylig er målt til 6,3 og sikkert bliver lavere jo længere jeg kommer hen i graviditeteten samt under fødslen? Jeg har spurgt egen læge og neurolog, men ingen kan rigtig give mig et svar, så hvad siger du?

Dit behov for jern er øget efter uge 20, og deraf kommer rådet om kosttilskud af jern fra dette tidspunkt. Nordiske næringsstofanbefalinger, fra 2004, angiver blandt andet følgende: Optagelsen af jern stiger gennem de sidste 2/3 af graviditeten, og for nogle kvinder er jern i fødevarerne ikke nok til at efterkomme det stigende behov under graviditeten. De nordiske næringsstofanbefalinger indeholder ikke råd om mængden af jern til gravide (de amerikanske anbefalinger til gravide, er 27 mg jern/dag). Efter fødslen er anbefalingen 15 mg/dag. Det er muligt at øge den mængde jern, der er tilgængelig på forskellig vis:

Eksempelvis øger C-vitamin optagelsen af jern. C-vitamin kan du få fra friske grønsager, salat, frisk frugt, bær og juice. Kød, fisk og fjerkræ øger også jernoptagelsen i et måltid. Til gengæld, hæmmer mælk, og andre mejeriprodukter som indeholder kalk, jernoptagelsen. Det anbefales ikke at udelukke mælk i en almindelig kost. Man kan dog godt være opmærksom på, ikke at drikke mælk og bruge mejeriprodukter til frokost og det varme måltid om aftenen, for at lette optagelsen af jern her. Te, kaffe og chokolade indeholder jernbindende poly-phenoler, som hindrer optagelsen af jern, og skal spises i begrænset mængde samt undgås til hovedmåltiderne.

Sundhedsstyrrelsen skriver desuden om indtagelse af jern: Danske undersøgelser har vist, at ca. en femtedel af gravide udvikler jernmangelanæmi sidst i graviditeten, hvis de ikke tager jerntilskud. Det skyldes dels, at kvinder almindeligvis har ret små jerndepoter, når de bliver gravide, dels at de ikke får tilstrækkelige mængder jern i kosten til at dække det øgede behov under graviditet. Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor jerntilskud til alle i slutningen af graviditeten.

Alle gravide anbefales: Et dagligt jerntilskud på 50-70 mg ferrojern, fra 20. graviditetsuge, (svarende til tidspunktet, hvor den gravide plejer at mærke liv) og resten af graviditeten. Det er forståeligt, at du har betænkeligheder ved at indtage ekstra jern, men dels har du jo et øget behov, så man kan vel have en vis forventning om, at jernet bliver benyttet til at dække dette behov, og ikke til at øge inflammationen(betændelsestilstanden). Hvis du ikke får tilstrækkeligt med jern fra kosten, eller andre kilder, risikerer du i al fald at have for lidt i forhold til dit behov og derfor blive træt.

Desuden er der jo andet end jern, der kan øge inflammationen, for eksempel sukker - som de færreste jo er så påpasselige med. Der er også mulighed for, som du selv nævner, at være opmærksom på jernkilder i kosten. Derudover kan du være opmærksom på, hvad der kan hæmme jernoptagelsen og hvad der kan øge den, samt tage fx Kraüterblut (Kräuterblut er et jerntilskud i flydende form, baseret på ekstrakter fra blomster, frugter og bær).

Kräuterblut har et højt indhold af organisk bundet jern og indeholder ligeledes C-vitamin, der i sig selv virker fremmende på optagelsen af jern. Her er hvad man kan læse på Kraüterbluts produktionformation: Aktivt indhold: 20 ml indeholder: Næringsstof Mængde % ADT* : B1-vitamin 1,4 mg 100% , B2-vitamin 1,6 mg 100% B6-vitamin 1,5 mg 75%, B12-vitamin 2 mcg 200 %, C-vitamin 18 mg 30% Jern 20 mg 143% *) % af anbefalet daglig tilførsel til voksne samt børn over 11 år.

Kraüterblut har et vandigt udtræk af: Brændenælde, spinat, græsrod, angelikarod, røllike, fennikelfrugt, gulerod, hvedekim, brunalger, hibiscusblomst, agerpadderok, pomeransskal, malurt og kaskarille. Et frugtsaftkoncentrat af: Rød drue, solbær, brombær, pære, kirsebær, appelsin, rødbede. Ekstrakter af: Hyben, hvedekim, gær. Andre ingredienser: Honning, glukose, fruktosesirup.

Dosis: Børn fra 11 år og voksne: 1 målebæger (20 ml). Anvendelse: En flydende urte-jern-eliksir med fremragende optagelighed. Brugerne af produktet rapporterer yderst sjældent om gener, for eksempel hård mave. Graviditet og amning: Såfremt lægen har konstateret behov for jerntilskud, kan Floradix Kräuterblut anvendes.

Ovenstående oplysninger er fra producenten. Jeg vil dog tilføje, at jeg i forbindelse med individuel vejledning har givet rådgivning vedrørende dette til gravide, som har været glade for det. For en ordens skyld vil jeg lige tilføje Sundhedsstyrelsens anbefalinger vedrørende D-vitamin:



Mange har et lavt D-vitamin niveau, især i vinterperioden. D-vitamin er vigtigt for optagelsen af calcium og for knogleopbygningen. Derfor er det vigtigt, at gravide supplerer med D-vitamin tilskud. Alle gravide anbefales et dagligt D-vitamintilskud på 10 mikrogram, gennem hele graviditeten.

Skrevet d. 22 november 2009