Gå til hovedindhold

grapefrugtkerneekstrakt

Spørgsmål

På jeres hjemmeside har jeg set en kort dialog omkring grapefrugtkerneekstrakt. På denne hjemmeside Terressentials.com har jeg læst denne noget foruroligende artikel The Truth about grapefruit seed extract.

 

Svar

Jeg er ikke før støt på, at grapefrugtkerneekstrakt skulle være forurenet, men den nævnte artikel giver dog klart grund til eftertanke. Det er desværre et generelt problem, at mange kosttilskud er forurenet. Normalt, når jeg skal sikre mig, at et kosttilskud er sikkert, så bruger jeg det uafhængige laboratorium Consumerlabs analyser. De har dog endnu ikke undersøgt grapefrugtkerneekstrakt.

Da der er en risiko for forurening ved ethvert kosttilskud, er det vigtigt at tænke sig godt om, hvorvidt man virkelig har brug for det. Årsagen til at flere anbefaler grapefrugtkerneekstrakt til behandling af multiple sklerose, skyldes at forskning har vist, at en diæt høj i antioxidanter kan have en beskyttende effekt. Så vidt jeg ved, er der ikke lavet studier specifikt på grapefrugtkerneekstrakt og multiple skelrose, hvorfor en eventuel virkning på dette tidspunkt er rent hypotetisk.

Forskningen i antioxidanttilskud har generelt været meget skuffende. Studier har igen og igen fundet at en diæt høj i antioxidanter har en række gavnlige effekter, men når man forsøger at give antioxidanter i pille form er der ingen effekt. Dette skyldes delvist at mange antioxidanter kræver tilstedeværelsen af fiber for optagelse, og at de ofte virker i synergi med andre plantestoffer. Derfor anbefaler jeg generelt ikke antioxidanttilskud, men at spise flere antioxidantrige fødevarer. Her er mine 10 gode råd til at få flere antioxidanter i kosten.

• Spis mindre animalsk og mere vegetabilsk.
• Spis økologisk. Økologisk frugt og grønt, har i gennemsnit 60-70 % flere flavonoider end konventionelle.
• Tag dagligt 1 teske tørret acai-pulver eller amla.
• Undgå sukker og raffinerede kulhydrater, såsom hvidt brød.
• Når der skal snackes så spis nødder. Særligt Valnødder og pekannødder. Eventuelt ellers mørk chokolade eller tørrede bær.
• Drik dagligt hibiscus- eller matcha te. Matcha er grøn te pulver, der er 10-100 gange mere potent end almindelig grøn te.
• Vær generøs med krydderier og urter i madlavningen. Særligt nelliker, kanel, samt tørret mynte, oregano og citronmelisse.
• Vælg grøntsager med stærke farver. For eksempel har lilla blomkål 10 gange så mange antioxidanter som almindeligt hvidt blomkål. Spis rigeligt af rødkål, spinat, artiskokker og søde kartofler
• Af frugt, er kiwi, granatæbler, dadler og bær de bedste kilder
• Bønner og bælgfrugter er gode kilder, gå efter sorte bønner, kidney bønner og grønne linser.