Gode råd til at få lysten tilbage
d. 27 august 2011

Jeg er en mand på 46 år. Min kone på 37 år har haft sclerose i ca. et år. Vi har været sammen i 15 år og har sammen 2 børn.

Da symptomerne kom og hun begyndte at gå til læge osv., kunne vi dyrke sex næsten som vi plejede, hendes hænder sover imidlertid af og til så det gav nogle begrænsninger, men ellers var der ingen problemer. Da hun noget tid efter fik at vide at det nok var sclerose, gik det stadig godt med sexlivet. Men kort tid efter hun fik diagnosen, er det gået helt i stå. Hun siger hun godt vil dyrke sex men at lysten er helt væk.

Har I en god idé til hvad vi kan gøre for at bedre situationen?

Mange omstændigheder og livsbetingelser kan ændre sexlysten, og der kan både være fysiske og psykiske årsager til dette. I dit og dn kones tilfælde, lyder det som om at I må snakke sammen om hvad der hindrer den seksuelle lyst og om der kunne være tiltag, både i jeres praktiske liv sammen og i jeres seksualliv, som kunne ændre det.

Desuden kunne din hustru tale med sin læge om eventuel medicin, om der er nogen seksuelle bivirkninger og om man kan skifte præparat.

Når man skal udforske sexlysten, kan det være vigtigt både med samtale og fornyelse. At skabe gode rammer for at lysten kan opstå, måske med mere tid sammen (en god middag, weekendophold eller ferie), og dernæst at prøve at snakke sammen om hvad der tænder lysten, og prøve at forny sexlivet.

I har været sammen længe, så det kræver også udvikling at sexlivet ikke skal gå i stå. Desuden er det en stor ændring i ens livsvilkår at få diagnosticeret sclerose, og det kan der måske også være brug for at snakke om.

Hvis det er svært for jer selv at komme i gang, kunne der også være mulighed for at blive henvist til en enhed i hospitalssystemet der arbejder med sexologi, eller en praktiserende sexolog.

Skrevet d. 27 august 2011