GLA og CLA
d. 22 november 2009

Hvad er forskellen på CLA og GLA?

Desuden: Er CLA farligt at bruge, når man er sclerosepatient. Og kan jeg gå direkte fra CLA til GLA uden bivirkninger?

Som det fremgår af teksten nedenfor er der tale om forskellige funktioner af de to stoffer:

Hvad er CLA?

(Følgende er oplysninger fra Fødevaredirektoratet, opdateret 2008).

CLA, konjungerede linolsyrer, findes naturligt primært i mælk og mælkeprodukter. Stofferne fremstilles også syntetisk og markedsføres i kosttilskud, hvor produkterne har været sat i forbindelse med fedtvævsreduktion og muskelopbygning ved slankning og fysisk aktivitet.

Ved at tage kosttilskud med CLA, får man 10-20 gange så meget af stoffet, som man får ved at spise normal kost.

En risikovurdering af CLA, foretaget af det Norske Nationale Folkehelseinstitut, har vist, at stoffet muligvis har alvorlige bivirkninger, for visse grupper af personer. Fødevaredirektoratet har gennemgået den norske undersøgelse, og det fører nu også til en advarsel i Danmark. Gravide og ammende frarådes at benytte CLA, idet stoffet kan reducere barnets fødselsvægt og længde. Ammende bør også undgå produktet, idet modermælken bliver mindre fed og giver dermed mindre næring til barnet.

Den norske undersøgelse viste også, at CLA kan forværre forstadier til diabetes kaldet insulinresistens. Idet mange overvægtige og de fleste mennesker med en diabetes 2 diagnose eller såkaldt "gammelmandssukkersyge" er insulinresistente - hvilket betyder at man ikke reagerer så godt på hormonet insulin. Mange er ikke klar over at de er insulinresistente.

Der er også undersøgelser, der har vist, at CLA kan reducere det gode kolesterol i blodet (HDL-kolesterol). Denne ændring af fedtsyresammensætningen i blodet er meget uheldig for mennesker, der er disponerede for hjerte-karsygdomme og diabetes.

Hvad er GLA?

Gammalinolensyre, GLA , er en flerumættet fedtsyre fra omega-6 familien. GLA er et omsætningsprodukt, når den livsvigtige LA, linolsyre omdannes til gavnlige stoffer, som også kaldes eicosanoider. Vi får linolsyre i kosten via fødevarer som for eksempel olivenolie og oliven, tidselolie, solsikkeolie og solsikkekerner, jordnødder og græskarkerner.

For at linolsyre kan omdannes til GLA, gammalinolensyre, kræves aktivitet af et enzym, som også benyttes til omdannelser andre steder, samt nogle mineraler og B-vitaminer.

Det diskuteres i hvor høj grad alle har god aktivitet af det omtalte enzym, hvilket er baggrunden for forslag om at indtage GLA i form af kosttilskud.

Ved den optimale omdannelse af LA via GLA til eicosanoider, bliver inflammationstilstande dæmpet, humøret stimuleret og risikoen for blodpropper og åreforkalkning formindskes. Balancen mellem omega-3 og omega-6 fedtsyrer er væsentlig, om end, der ikke er enighed om hvad denne balance skal være.

I forhold til dine øvrige spørgsmål:

Der er ikke, i resultaterne om CLA, angivet om de gælder specifikt for scleroseramte, så jeg kan ikke direkte svare på dit spørgsmål. Men nogle af de ting jeg nævner ovenfor kan jo også gælde for scleroseramte, for eksempel insulinresistens, så jeg ville være tilbageholdende med brugen af CLA.

Der skulle ikke være noget i vejen for at skifte CLA ud med GLA. Du kan jo altid begynde gradvis med det nye, det vil sige at du først tager 1 kapsel i nogle dage og derefter 2 kapsler til det ønskede niveau.

Skrevet d. 22 november 2009