Gilenya eller Tysabri
d. 30 april 2012

Jeg har haft sclerose i ca. 10 år, og har taget Rebif 22 i lige så mange år. Jeg har desværre haft noget sygdomsaktivitet, og er derfor blevet tilbud to andre præparater Gilenya og Tysabri.
Jeg er interesseret i at høre, hvad I råder jeres medlemmer til at vælge?

Hvis man får et MS attak på interferon-beta eller Copaxonebehandling, bliver man tilbudt en mere effektiv behandling med Gilenya eller Tysabri. Der er dog ingen firkantede regler for, om man skal vælge Tysabri eller Gilenya. Generelt kan man sige, at hvis man har fået konstateret JC-virus i kroppen ved en blodprøve, vil det være uhensigtsmæssigt at starte på Tysabri, da der er risiko for at udvikle en alvorlig hjernebetændelse (PML) under behandlingen.

Omvendt vil man fraråde mennesker med visse former for hjertesygdom, at starte på Gilenya, da der kan være risiko for forværring af hjertesygdommen på denne behandling. Der er desuden en række andre faktorer, man kan tage med i rådgivningen omkring behandlingsvalg, hvilket vil være for omfattende at komme ind på her. Det vil primært være forhold omkring tidligere behandling, sygdomsforløb og symptomer og dermed vil rådgivningen altid være personlig.

Skrevet d. 30 april 2012