Gå til hovedindhold

Gentagne infektioner

Spørgsmål

Lige siden jeg kom i behandling med sclerosemedicin, har jeg været ramt af mange forskellige infektioner. Lægen vurderer, at mit immunforsvar reagerer meget voldsom på den lille nedsættelse af immunforsvaret, som medicinen betyder.

Jeg spørger nu: Er der noget jeg selv kan gøre - eventuelt ved hjælp af kosttilskud eller en kostændring - som vil kunne hjælpe mit immunsystem på vej?

Som det er nu spiser jeg ikke sclerosekost, da jeg har svært ved at motivere mig til det, når der ikke foreligger videnskabelige beviser for at det har nogen effekt.

Jeg spiser en nogenlunde sund og varieret kost til daglig, men måske ikke sund nok. I og med, jeg ofte slås med infektioner, er jeg dog villig til at prøve alt.

Min livskvalitet er meget forringet, på grund af mit medicinsk betingede nedsatte immunforsvar.

Svar

Sådan som du oplever din situation, med gentagne infektioner, synes ikke holdbar.

Mit forslag vil være at du, i hvert fald tager, hovedparten af idéerne fra MS-kosten til dig, og at du som det første valg undlader at lade det mættede fedt dominere din kost. Hvilket betyder udelukkelse af fede mælkeprodukter, det vil sige: Undlad sødmælk, letmælk, ost med fedtprocenter over ca. 10, undlad græsk yoghurt, creme fraiche og fløde.

Du skal selvfølgelig have fedtstoffer i din kost, og her vil olivenolie til den varme mad og rapsolie til dressing være et godt valg. Derudover vil jeg foreslå du benytter nødder og kerner til mellemmåltider, ovenpå salater eller til din morgenmad. Det vil sammen med fede fisk eller fiskeolietilskud sikre at du får tilstrækkeligt med gode fedtstoffer i kosten, det vil sige: Omega-3 fedtstoffer overvejende fra fede fisk, omega-6 fra visse nødder og rapsolie samt omega-9 fedtstoffer fra hasselnødder, mandler og olivenolien.

En afbalancering af fedtstofferne i kosten vil virke betændelseshæmmende.

Samtidig vil jeg foreslå dig at satse på fødevarer, der indeholder næringstoffer, som kan modvirke infektioner. Mørke bær, som brombær, solbær, hyldebær, tranebær og blåbær har et naturligt indhold af plantefarvestoffer, som har antioxidantvirkning og dermed kan bidrage til at mindske infektioner. Bærene kan jo spises i smoothies, hvis man holder af det, som lidt marmelade på brødet eller som et glas saft eller suppe.

Hyldebær er dokumenteret at hjælpe mod virusinfektioner. Blåbær, som nok er den der omtales mest for tiden, har det suverænt højeste antioxidantindhold blandt frugter og grønsager. Nogle personer har omtalt netop blåbær som en "superfødevare", netop på grund af antioxidantindholdet.

Derudover har hvid te og grøn te et højere antioxidantindhold end sort te. Hvis du ikke drikker te, så kan en god økologisk grøn eller hvid te være et godt sted at starte.

Det er jo næsten altid muligt at starte i det små, det vil sige skifte madolierne ud, drikke et glas hyldebær- eller blåbærsaft samt et krus hvid te.

Jeg håber det har givet dig inspiration og kræfter til at ændre nogle af de ting, der kunne være relevant for dig.