Gå til hovedindhold

Gener efter binyrebarkhormon-behandling

Spørgsmål

Jeg fik konstateret sclrose i starten af juni måned, hvor jeg startede med binyrebarkhomegen (2000 mg på 5 dage). Efter behandlingen har jeg lidt meget, enten med stofskiftet eller blodsukkeret, hvor jeg konstant er sulten og kroppen ryster og snurrer, hvis jeg ikke får mad hver time.

Jeg har fået taget blodprøver hvor tallene ser fine ud. Jeg ved ikke, hvad jeg skal stille op med dette problem, da min læge ikke mener, at jeg kan få noget for det. Er det rigtigt ?

Svar

En af bivirkningerne til højdosis binyrebarkhormon-behandling kan være forhøjet blodsukker, men når man stopper behandlingen, normaliseres blodsukkeret og de andre bivirkninger, som der måtte have været.

Hvis man i forvejen har tendens til forhøjet blodsukker, kan binyrebarkhormon-behandling afsløre en "skjult" sukkersyge, men den kan ikke fremkalde den.

Jeg har aldrig hørt om at der skulle være vedvarende stofskifteproblemer/-bivirkninger efter binyrebarkhormon-behandling og jeg vil derfor tro at dine gener forsvinder igen af sig selv. Jeg kan dog ikke udelukke, at de kan have en helt anden årsag, hvilket du så igen må snakke med din læge om.