Frugt til morgenmad
d. 22 november 2009

Jeg har de sidste måneder spist efter principperne om frugt indtil kl. 12, og derefter overvejende grønt, fisk og lidt fjerkræ. Problemet er, at jeg i næsten hele perioden har følt mig lidt dårlig om formiddagen, hvorefter det fortager sig. Mit spørgsmål er derfor om frugt alene giver tilstrækkelig næring til en kronisk syg?

Det man spiser skal man i alle tilfælde føle sig godt tilpas med, og også gerne mæt efter at have spist. Noget tyder på, at du får "et ustabilt blodsukker", måske en overgang "for højt blodsukker" ved at spise frugt om morgenen. Sagt med andre ord: Noget tyder på det simpelthen er for mange letoptagelige kulhydrater til et måltid.

Jeg kender godt kostprincippet og nogle passer det fint. At du får det dårligt om formiddagen af frugt har ikke nødvendigvis noget at gøre med, at du har fået en kronisk diagnose. Nu er der jo flere muligheder for at kombinere det lidt anderledes og for at afprøve om du på denne måde vil få det bedre, her er nogle forslag:

1) Brug ca 1 dl grovvalsede havregryn  og spis ½-1 frisk utuskåren frugt + en lille håndfuld nødder eller kerner til. Benyt minimælk eller soyamælk til at hælde over.

2) Kog havregrød af de grovvalsede havregryn (1 dl gryn til 2-2½ dl vand), kom ½-1 frisk frugt på+ en lille håndfuld nødder eller kerner. Drys med kanel og 1 spsk knust hørfrø. Kom evt ½ spsk rapsolie eller olivenolie på grøden. Drik minimælk eller soyamælk til grøden.

3) Spis 1 blødkogt æg med 1 skive groft rugbrød.

Nu er opgaven så at finde ud af hvad der kunne passe dig bedst, så du ikke føler dig lidt dårlig hele formiddagen. Hvis det er kombinationen af æg og rugbrød, så skal du vælge variationer over dette tema. Det anbefales ikke at spise 1 æg dagligt i denne sammenhæng, men det er også muligt at spise omelet af hvider, med for eksempel grønsager om morgenen.

Hvis du spiser mælkeprodukter kan du også vælge et lavfedtholdigt mælkeprodukt med højt proteinindhold til rugbrød, eller at spise det sammen med den friske frugt. I store supermarkeder er det muligt at købe soyamælksyoghurt, som du også kan kombinere med frugt og en god müsli.

Jeg er klar over forslagene her bryder med det kostprincip, du er startet på, men det er jo i al fald væsentligt, at man har det godt med at spise på den måde man har valgt. I øvrigt vil jeg foreslå dig at få målt dit niveau af D-vitamin (25-OH-D) hos egen læge eller neurologisk klinik. Der er noget der tyder på at lavt D-vitamin kan have betydning for blodsukkeret, og i øvrigt også for sclerose. Niveauet bør ligge på mindst 75-80 nmol/l og gerne 100 nmol/l. Bed lægen om en kopi af analysesvaret.

Skrevet d. 22 november 2009