Forskning i progressiv sclerose
d. 28 marts 2011

Mit spørgsmål er hvordan det kan være at alt ny medicin er til sclerose med attacker, og ikke til os andre der har sygdommen uden attack?

Per Soelberg Sørensen udtaler sig om disse mediciner i Dagens Medicin fredag den 14. maj 2010, og så kom jeg til at tænke på, hvor og hvem der forsker for alle de 25 ører der blev indsamlet, da vi ikke skulle bruge 25 ørerne mere.
Jeg mener at der blev sagt dengang, at de var øremærket til os uden attacker.

Hvorfor er det kun på Rigshospitalet man kan være heldig at få lov til at være med i forsøg?
Århus er vel ligeså kompetente?

Du har ret i, at de nye behandlingsmuligheder der er kommet i løbet af de seneste år alene er godkendt til og har dokumenteret effekt på attakvis sclerose. Derfor besluttede foreningens forskningsudvalg og hovedbestyrelse netop at anvende indtægterne 6 mill. kr. fra 25-øres indsamlingen i 2008 til et stort forskningsprojektet i behandlingsmuligheder for progressiv sclerose, som både overlæge, forskningslektor Finn Sellebjerg, Rigshospitalet og Professor, dr.med. Lars Fugger, Århus Universitet står bag.

De forskningsprojekter, som opnår støtte fra Scleroseforeningens Forskningsudvalg udvælges på baggrund af indsendte ansøgninger og alene på deres kvalitet og scleroserelevans og ikke efter, hvor i landet de foregår. De projekter Scleroseforeningens støtter i øjeblikket foregår på Århus Universitet, Århus Sygehus, Syddansk Universitet, Hvidovre Hospital, Panum Instituttet, Glostrup Sygehus samt på Rigshospitalet.

Hvis du har oplevet, at det mest er på Rigshospitalet, at der har været mulighed for at komme med i forsøg, må det skyldes at de har haft flest af den type projekter som involverer patienter.

Skrevet d. 28 marts 2011