Forsøg med Fampyra og tarmflora
d. 9 juni 2012

Hvad er de første danske erfaringer med gangpillen Fampyra? Hvor mange har prøvet den - virker den - er der set mange bivirkninger?

Inspireret af artikel i Jyllands Posten 3/7-2012 "Børn er snavsede ved fødslen", vil jeg høre om der er forskning i, om udvikling af sclerose kan have sammenhæng med tarmfloraen ved fødslen? En udløber af historien kunne også være om vores tarmflora kan være medårsag til den bedring mange ser ved ændrede kostvaner? Dette kunne måske også være medårsag til arvelighed eller mangel på samme?

Fik selv MS diagnose i 1998 og min mor havde sclerose. Jeg skal selvfølgelig ikke foregive at være forsker, men blot et menneske som gennem egne erfaringer med MS kan mærke, at der er livsstilsrelaterede ting, som giver bedring i eget sygdomsbillede. Og så håber jeg inderligt, vi finder årsagen til hvorfor stigningen i antallet af mennesker med MS er så stor. Allermest håber jeg, vi finder årsagen til MS, så vi kan undgå at så mange får sygdomme.

Der er flere forsøg i gang med Fampyra her i landet, men de er kun lige startet og der er ingen resultater endnu. I de kliniske forsøg der er lavet med Fampyra, havde behandlingen effekt på ca. en trediedel, hvor ganghastigheden blev øget med ca. 25% i gennemsnit.

Som du skriver, er der spændende forskning i gang med tarmflora og MS, herunder også den tarmflora der overføres fra mor til barn ved fødslen, hvor der muligvis kan være en sammenhæng mellem tarmens mikroorganismers sammensætning og udvikling af autoimmune sygdomme som MS. Vi afventer i den forbindelse fortsat resultater fra større undersøgelser på mennesker med MS.

Skrevet d. 9 juni 2012