Forebyggelse efter 1 attak
d. 22 november 2009

Min kæreste fik konstateret MS for 3/4 år siden. Han er ikke på medicin, fordi han kun har haft 1 attak og derfor kan lægerne ikke være 100% sikker på diagnosen. Vi vil derfor gerne selv gøre en indsats og har lavet en kostomlægning i overensstemmelse med bogen "Sund mad ved Sclerose" af Sanofi Aventis.

Han er også lige begyndt med kosttilskud, men i bogen står der, at kosttilskud i hvert fald er nødvendigt ved "aktiv" sclerose. Min kærestes sygdom er jo ikke aktiv lige pt., men vil han stadig have gavn af kosttilskud på nuværende tidspunkt? Her er en oversigt over bogens daglige anbefalinger (hvis du ikke allerede kender dem):



1-2 kapsler Mega B á, B1: 100mg, B2: 100mg, B6: 100mg, B12: 5 mikrogram, Biotin: 100 mikrogram, Folinsyre: 100 mikrogram, Nikotinamid: 100mg, Pantothensyre: 90mg, Zink: 15-30mg, Selen: 100-200 mikrogram, E-vitamin: 75-200mg, C-vitamin: 200mg, A-vitamin: 400-1000 mikrogram, Magnesium: 300-400mg, Calcium + D-vitamin: 750-1000mg, Omega-3 fedtsyrer(EPA+DHA: 1,5g, dvs. 2-3 kapsler.


Udover at høre om min kæreste på nuværende tidspunkt vil have gavn af ovenstående korttilskud, har jeg ydderligere en række spørgsmål (håber du vil kunne finde rede i dem, da der er forholdvis mange):

På en hjemmeside har jeg læst, at man ikke må tage Mega-B-Complex i mere end 2-3 uger. Gælder det også for min kærestes tilfælde? Hjemmesiden jeg refererer til er denne: http://shop.duft-natur.dk/vitaminer_mineraler/staerke_vitamin_og_mineral_produk/mega_b_complex_healthcraft_90_tabletter_3931_da.html.

Min kæreste drikker desuden meget mælk (ca. 1 liter dagligt). Har han så også behov for Calcium og D-vitamin som kosttilskud? Og vi spiser ikke udelukkende vegetarisk, har min kæreste så behov for A-vitamin som tilskud?


Bogen ("Sund mad ved sclerose") nævner, at der kun er behov for magnesium i perioder ved stress og kramper. Betyder dette at min kæreste ikke vil have et dagligt behov herfor?

Derudovere kunne jeg godt tænke mig at høre, hvor lang tid der vil gå, før min kæreste vil kunne mærke virkningen - og hvordan? Han har som sagt kun haft 1 attak og har genvundet sin mobilitet igen. Han har lidt føleforstyrrelser i benene og af og til også i hænderne.

Slutteligt vil jeg gerne høre, hvordan han skal fordele kosttilskudene i løbet af dagen? Kan han tage det hele fra morgenen af? Vil kroppen så kunne udnytte tilskuddene optimalt?

Efter min opfattelse er det bestemt fornuftigt at forebygge, og efter min opfattelse er I inde på det rette spor; lad MS-kosten, som er antiinflammatorisk, være grundlaget og suppler på forskellig vis derudover med kosttilskud.
 
Jeg anbefale din kæreste, at få undersøgt (hvis disse svar ikke allerede foreligger) følgende vitaminer: Folinsyre, vitamin B12, vitamin D og homocystein.
 
Mit råd er, at vitamin B12 skal ligge på ca 450 pmol/l, vitamin D på mindst 75-80nmol/l, gerne 100 nmol/l og homocystein må ikke være forhøjet dvs mindre end 7,9 nmol/l for din kærestes vedkommende. D-vitamin i de angivne doseringer virker forebyggende i forhold til sclerose:
 
"Ved B12-mangel kan der selv hos patienter uden tegn på anæmi være funktionel B12-mangel i centralnervesystemet.." (side 16 praktisk klinisk vejledning udgivet af Dansk Selskab for Forskning i Multiple Sklerose, 2005). Herudfra vi jeg råde til at vitamin B12 ligger på det angivne niveau.
 
Birgitta Brunes (svensk læge med MS som har skrevet bogen ) angiver forbindelsen methyl B12 har den bedste mulighed for at passere ind til centralnervesystemet. Desuden ser det ud til at være meget hensigtsmæssigt med en fornuftigt fordeling af fedtstof i kosten: Minimer fedtstoffet fra mælkeprodukter og fede kødudskæringer fra de firbenede dyr.
 
Det vil sige: Vælg overvejende magre mælkeprodukter samt magert kød, men gerne fede fisk. Benyt derudover nødder og planteolier, gerne i form af koldpresset olivenolie og koldtpresset rapsolie, gerne i økologisk kvalitet. Vegetabilske proteinkilder ser generelt ud til at være et væsentligt supplement til kød og fisk på sigt, hvis de tåles.
 
1 liter mælk om dagen mener jeg til gengæld er for meget for en voksen mand. Mælk og mælkeprodukter vil jeg råde til maksimalt omfatter ½ liter om dagen. Et stort indtag af en bestemt fødevare giver erfaringsmæssigt næsten altid ubalance i vores krop. Hvis mælk drikkes for at få ekstra energi i løbet af dagen, vil jeg foreslå at bruge mellemmåltider med for eksempel mandler og gulerødder, valnødder og bladselleri eller ½ avocado med grape eller tilsvarende.
 
Med hensyn til kosttilskud kan der altid, i de råd man får, være nuancer til forskel. Med hensyn til B-vitaminer vil jeg som udgangspunkt foreslå én kapsel Mega B dagligt. Mit råd er stadig at blive undersøgt for de nævnte B-vitaminer mv. og supplere på basis af hvad blodprøverne viser. Mega B tages til morgenmaden. Hvis der er behov for B-vitaminer, er der ikke noget i vejen for at tage B-vitaminer hele tiden. Blodprøverne kan i vid udstrækning afgøre dette.
 
I forhold til de øvrige kosttilskud, har jeg følgende anbefalinger:
 
Zink: 15-30mg. Tag for eksempel 20 mg zink ved sengetid - væk fra tidspunkter der involverer indtag af mad.
 
Selen: 100-200 mikrogram til morgenmaden.
 
E-vitamin: 75-200mg til morgenmaden.
 
C-vitamin: 200mg til morgenmaden.
 
A-vitamin: 400-1000 mikrogram til morgenmaden.
 
Magnesium: 300-400mg. Det er fornuftigt, hvis magnesium ligger i dette niveau. Der er ingen begrænsninger i anvendelse, og mange mener også at magnesium skal ligge i dette niveau, i forhold til en ca. dobbelt så stor kalkindtagelse.
 
Calcium + D-vitamin: 750-1000mg til aftensmaden. Kalktilførslen kan dog minimeres, når kalkbehovet er dækket af anden vej, men D-vitamin, som D3 vitamin, skal sandsynligvis suppleres som Vitamin D3 fra Naturdrogeriet. Lad blodprøven være udgangspunktet for en vurdering.
 
Omega-3 fedtsyrer (EPA+DHA): 1,5g, det vil sige 2-3 kapsler. Afhængig af hvor meget fed fisk, der spises, men i al fald 1 g EPA+DHA er fornuftigt. Kan fordeles morgen og aften.
 
Med hensyn til A-vitamin vil den største kilde til A-vitamin for de fleste mennesker være leverpotej og lever. Dette er udelukket i en MS-kost, så jeg mener fortsat det vil være en god ide at supplere her.
 
I reglen vil det kunne mærkes, at man får mere energi ved kosttilskuddene (og ændret kost!). Hvor meget energi det drejer sig om handler om dels hvor meget mange næringsstoffer den enkelte mangler og dels hvor meget følelsesmæssigt stress denne situation i det hele taget har givet din kæreste.
 
Og som mit forslag til blodprøverne antyder, kan der være skævheder i for eksempel D-vitamin, B12 vitamin m.v., som hvis det ikke genoprettes, til stadighed vil give en ubalance. Men ofte vil det kunne mærkes indenfor 3 uger til 1 måned at der tages ekstra tilskud. Husk også at få taget blodprøverne for at justere kosttilskuddene.
 
Forebyggelse er en fornuftig mulighed, og lad basis være en ændret kost, så kosten ligger tæt op af vejledningerne for MS-kosten.

Skrevet d. 22 november 2009