Fleksydelse

Spørgsmål
Når kommunen tvinger en person på førtidspension, har man så ret til at fortsætte indbetaling til fleksydelse, således at man kan modtage fleksydelse, når fleksydelse alderen er opnået?
Hvis ikke man har rettigheden, hvordan kommer man så tilbage?
Svar
Der er regler for modtagelse af fleksydelse, herunder, at man er "vurderet egnet til fleksjob, er i fleksjob eller modtager ledighedsydelse". Ved pensionsafgørelse vil disse betingelser ikke være opfyldt.

Du spørger, hvordan du i givet fald kan "komme tilbage".  Det har jeg som sådan svært ved at se, da alle betingelserne for fleksjob samt fleksydelse i givet fald så skal være opfyldt. Jeg tænker, at du på nuværende tidspunkt er sygemeldt og under afklaring af fremtidig forsørgelsesgrundlag (fleksjob eller pension). Du er formentlig på nuværende tidspunkt medlem af Fagligt forbund/A-kasse og måske kan du her få nærmere vejledning om dine muligheder via efterlønsordningen - alt afhængig af din helbredsmæssige situation og alder.