Flad mave ønskes
d. 22 november 2009

Jeg er en mand på 41 år, der har haft diagnosen MS i over 5 år. Jeg skriver til dig, da sagen er den, at jeg har fået "mave". Ikke så meget - jeg er 177 cm høj og vejer ca. 72 kg - men maven ser kraftig ud på mig. Jeg kan ikke træne det væk på grund af MS`en (det vil sige, jeg kan jo ikke løbe, cykle eller svømme da jeg nemt udtrættes).

Har så prøvet at spise meget frugt i et par måneder, men det sidder stadig "forkert" på maven. Dett er lidt svært for mig at affinde mig med, men som tidligere, endog meget aktiv sportsmand, var jeg vant til at kunne spise hvad som helst og ikke tage på eller få "mave" på, og nu er det bare næsten umuligt at få maven til at "sætte sig anderledes".

 

Håber du har et godt råd til kalorieforbrænding for en MS´ramt, der ikke kan lave alverden fysisk. Jeg har hørt at mænd ikke taber sig samme steder som kvinder, det vil sige at vi ikke kan bruge samme "slankekure" (da det jo som regel er andre områder af kroppen der er i fokus hos mange kvinder, ved ønsket om at tabe sig).

Jeg lever ellers for det meste sundt, og har gjort det hele livet. Aldrig røget eller noget lignende. Min eneste svaghed er nok, at jeg drikker sodavand, men max. 1 om dagen (0,33 cl.).

Det er forståeligt, at du gerne vil have en fladere mave. Mit bud er bestemt, at du skal droppe sodavand og megen frugt. Jeg er klar over at nogle kostretninger anbefaler frugt om morgenen, men mange, der ikke kan bruge alle disse kulhydrater fra frugten til energi, vil typisk få en rund mave. I kostrådene 600 g frugt og grønt om dagen vil de fleste have gavn af at spise 4 grøntsager og max 1-2 stk frugt. Frugtrådene er også i overensstemmelse med den norske undersøgelse af kost-og livsstil blandt scleroseramte af Nordvik et al, 2000, som netop råder til 1-2 stk  frugt om dagen.

Her er nævnt andre udvalgt råd fra undersøgelsen, der kunne være aktuelle for din mave: Øg mængden af grønsager, spis 1-2 frugter om dagen, brug fuldkornsbrød, reducer indtaget af sukker i mad og drikke, reducer indtaget af kaffe og te til et par kopper om dagen, Minimer alkoholindtag.

Mit forslag vil også være at være tilbageholdende med juice, marmelade og søde sager, inklusiv kager. I reglen kan det lade sig gøre at tabe sig på maven, når kulhydraterne reduceres - også selvom træning ikke er mulig. Brug for eksempel 10-15 mandler og 1 gulerod som mellemmåltid, eller ½ avocado med lidt citron. Undgå også det lyse brød, det vil sige toastbrød, franskbrød, boller mv., spis rugbrød, gerne fuldkornsrugbrød med højt fiberindhold (bedst mindst 8g/100g) for eksempel max. 2 skiver om dagen. Spis desuden gerne mange grønsager og magert kød samt fisk.

Din vægt lyder jo meget passende, din BMI=23, så du er også med denne beregning normalvægtig. Jeg ser problemet, som at maven er oppustet og ikke som en absolut nødvendighed, at du taber dig, men det kan være du selv ønsker det? Når færre kulhydrater fra sukker, frugt og stivelse spises vil maven i reglen blive fladere. Nu kender jeg ikke dine måltider, men det kan være en god ide at spise mindre måltider og undgå store måltider, der fylder meget i maven.

Med hensyn til udtrætning, vil jeg foreslå du bliver kontrolleret for vitamin D hos egen læge eller på neurologisk klinik. D-vitaminmangel kan give udtrætningssymptomer på linie med mangel på omega-3 fedtsyrer. Niveauet af vitamin D skal optimalt set ligge på mindst 100 nmol/l. Vitamin D måles som 25-OH-D.

Skrevet d. 22 november 2009