Fiskeolie og vitaminer
d. 9 januar 2010

Efter aftale med min søn, som har primær progressiv sclerose, vil jeg gerne stille dig følgende spørgsmål, da han selv er meget i tvivl:

Er det godt for min søn at tage fiskeoliekapsler?

Dem han tager nu hedder: prOmega3fiskeolie og er fra HelseCare. En kapsel indeholder: 500mg fiskeolie, heraf omega-3 fedtsyrer som er 163mg heraf også pr. kapsel EPA 85mg samt DHA 60mg. HelseCare selv foreslår 2 kapsler pr. dag.

Han har også hørt om nogle kapsler under navnet Lekaform. I disse er der følgende indhold i en kapsel: 500mg. heraf 450mg omega-3 fedtsyrer samt EPA 240mg og DHA 150mg. Lekaform selv foreslår 3 kapsler pr. dag.

Er nogle af disse at foretrække?

Det sidste spørgsmål, vedrørende mulitivitaminer, går på om Livol Mulitotal er en god idé? En såden indeholder: 12 vitaminer og 10 mineraler. Højere ADT-værdi af vitam. B,C,E og Folinsyre. Her anbefales 1 tablet pr. dag.

Nu kender jeg ikke din søns kostvaner, men generelt er indtaget af fiskeolie eller fede fisk lavt, hvilket betyder, at der er et meget lavt indtag af omega-3 olier, som virker antiinflammatoriske eller betændelsesdæmpende. Hvis denne tendens med et relativt lavt indtag af især fede fisk også gælder din søn, så vil jeg anbefale ekstra omega-3 fedtsyrer i form af fiskeolie eller levertran.

Sammenlagt bør tilskuddet af omega-3 fedt i form af EPA og DHA være ca. 1 g eller 1000 mg. Dette niveau er der gennemført forsøg med hos scleroseramte i Norge over 2 år. Her anvendes levertran.

Nogle vælger et højere niveau af tilskud.

Uanset hvilket tilskud der vælges, så kan man regne på EPA og DHA og derfra beregne den dosis, der vil være passende, hvis man bruger 1 g som udgangspunkt.

Umiddelbart vil jeg foreslå en kombineret vitamin- mineralkapsel, som er letoptagelig, som for eksempel Spectro antages at være, netop fordi det er en kapsel og ikke en fastpresset tablet. Den fås uden jern og vitamin K. Dagsdosis er 1 stk. Denne kan eventuelt suppleres af ekstra B-vitaminer i form af Balanceret Mega B stress fra samme firma. Begge produkter er fra Solaray og forhandles i Matas og helsekostbutikker landet over.

For at få overblik over vitaminmangler kan det være passende at få undersøgt vitamin D og vitamin B12 incl. folinsyre samt homocystein, via en blodprøve hos egen læge eller neurologisk klinik.

"Ved B12-mangel kan der selv hos patienter uden tegn på anæmi (blodmangel) være funktionel B12-mangel i CNS"  (Kilde: side 16, i: Diagnostik og behandling af Multiple Sclerosepraktisk klinisk vejledning udgivet af Dansk Selskab for Forskning i Multiple Sklerose, 2005), hvilket kan betyde føleforstyrrelser.

Det er vigtigt at få undersøgt og i givet fald ændre ens niveau af vitamin B12. Mangel på D-vitamin ses hyppigt i forårsmånederne, fordi det er meget længe siden solen har skinnet på huden. Mangel på D-vitamin kan give muskelsvaghed og ledsmerter. Om D-vitaminniveauet kan opretholdes vinteren over, er betinget af at man jævnligt spiser fede fisk, men må ofte suppleres af vitamin D, som kosttilskud (i form af vitamin D3).

Solen er meget lidt på himlen om vinteren på vores breddegrader. Desuden bliver huden, efterhånden som vi bliver ældre, dårligere til at danne D-vitamin. Man skal ikke gå helt tildækket om sommeren, for at få mest ud af solens stråler i denne sammenhæng. Men vær samtidig opmærksom på at følge rådene om ikke at være i middagssolen uden solbeskyttelse.

Sygdommen sclerose er ofte forbundet med en række næringsstofmangler. For at få overblik over om det gælder i din søns situation, vil jeg opfordre til at kontakte egen læge og få undersøgt følgende:

Via egen læge undersøges for* folinsyre/folat (erytrocytfolat)* p-cobalamin (vitamin B12)idet scleroseramte ofte er i underskud af B-vitaminer, især B-12 vitamin.* homocysteinHomocystein, som et et lille protein, der kan ophobes i blodårerne som følge af B-vitaminmangel.* D-vitamin (25-hydroxyvitaminD)D3 eller 25-OH-D, idet mangel på D-vitamin ofte ses i forbindelse med sclerose.

Bed venligst om en kopi af analysesvar fra lægen, så kan din søn selv følge med i hvordan tallene ligger, i forhold til referenceværdierne.

Er man i væsentlig mangel på de angivne vitaminer, er det en god idé at blive suppleret af kosttilskud for at få niveauet op så hurtigt som muligt.

Gode kilder til vitamin B12 er: Torskerogn både den rå fra fiskehandleren og den fra dåse, sardin, kippers i olie, kogt krabbe, muslinger, torskelever, sild, laks og havørred.

Gode kilder til vitamin D er: torskelevertran, fede fisk som laks, ål, hellefisk, sild, sardin og makrel samt torskerogn.

Disse vitaminer skal selvfølgelig ses i sammenhæng med en kost, der baserer sig på en MS-kost, så der er fortsat opmærksomhed på at begrænse mængden af mættet fedt fra det røde kød (okse, svin og lam) og fede mælkeprodukter samt at spise grønsager og noget frugt.

Skrevet d. 9 januar 2010