Førtidig udskiftning
d. 21 juni 2010

Vi er i den situation, at min mand blev bevilget en handicapbil for 3 år siden. Da vi havde haft bilen i et halvt år kom de første problemer med den: Den har et gearskifte der ikke er ok og den har været på værksted mange gange, hvor de har forsøgt at udbedre det. Vores egen værksted har opgivet den og den har nu været på et andet værksted, og Handi Mobil, som vi har købt bilen af, er involveret.

Handi mobil har, efter den seneste reparation, prøvekørt bilen og siger at den er ok nu. Det er den dog ikke og vi mener at der skal ny gearkasse i.

Hvordan forholder vi os? Nu hvor det er en handicapbil, kan vi jo ikke afvikle den. Findes der ikke en regel om, at når man gentagne gange har forsøgt at udbedre fejlen og det ikke lykkes, så skal man have en ny?

Man kommer i klemme som handicappet, når man har købt en bil, man ikke kan afvikle igen, hvilket vi ønsker.

Desværre sker det også for handicapbiler, at der opstår tekniske problemer. Reglerne for førtidig udskiftning i denne sammenhæng betinger en erklæring fra en synsvirksomhed. Reglerne fremgår af § 8 stk. 2 nr. 1 i bekendtgørelse om støtte til bil (nr. 614 af 15.6.2006) samt vejledningens pkt. 225.

Jeg går ud fra, at de nævnte reparationer er uden regning for dig, men det ændrer jo ikke på, at bilen ikke fungerer hensigtsmæssigt. Jeg går også ud fra, at du har orienteret din kommune om forholdene.

Med hensyn til konkret teknisk vurdering kan det måske være hensigtsmæssigt at søge bistand hos organisationer, som yder vejledning herom.

Som reglerne er, kan du - som du også ganske rigtigt skriver - ikke umiddelbart afhænde bilen uden kommunens vurdering om betingelserne for førtidig udskiftning er opfyldt.

Skrevet d. 21 juni 2010