Føleforstyrrelser
d. 22 november 2009

Jeg har MS og har i en periode været fuldstændig lammet i begge ben. Jeg har hverken kunne bevæge eller mærke noget som helst - selv min blære har været lammet, så sygeplejerskerne har SIK'et mig i en lang periode.

I dag, efter flere måneders indlæggelse hospitalet, kan jeg igen mærke og bevæge mine ben. Jeg har dog stadig lidt svært ved at mærke mit venstre ben, især fra knæet og ned.

Jeg vil derfor spørge dig, om der er nogle fødevarer jeg bør spise mere af, eller andre som jeg bør spise færre af eller helt undgå? Her tænker jeg på, om der kan være nogle fødevarer der eventuelt kan hjælpe mig til at få min følesans tilbage igen? Jeg tror nemlig, at kosten er en af de bedste behandlingsmåder.

Det er klart, at det er et stort tab at miste følesansen i benene og også blive helt lam. Mit forslag vil være at du blive undersøgt for om nogle vitaminer, der relaterer sig til sclerose, for at se hvordan status for disse er.

Det forholder mig nemlig sådan at"Ved B12-mangel kan der selv hos patienter uden tegn på anæmi (blodmangel) være funktionel B12-mangel i CNS"  (Kilde: side 16 i  udgivet af Dansk Selskab for Forskning i Multiple Sklerose, 2005) - og det kan betyde føleforstyrrelser.

Det er vigtigt at få undersøgt og i givet fald ændret ens niveau af vitamin B12. Mangel på D-vitamin ses hyppigt i forårsmånederne, fordi det er meget længe siden solen har skinnet på huden. Mangel på D-vitamin kan give muskelsvaghed og ledsmerter. Om D-vitaminniveauet kan opretholdes vinteren over, er betinget af at man jævnligt spiser fede fisk, men må ofte suppleres af vitamin D som kosttilskud (i form af vitamin D3).

Solen er meget lidt på himlen om vinteren på vore breddegrader. Desuden bliver huden, efterhånden som vi bliver ældre, dårligere til at danne D-vitamin. Desuden skal man ikke gå helt tildækket om sommeren, for at få mest ud af solens stråler i denne sammenhæng. Vær dog samtidig opmærksom på, at følge rådene om ikke at være i middagssolen uden solbeskyttelse.

Sygdommen sclerose er ofte forbundet med en række næringsstofmangler. For at få overblik over om det gælder i din situation, vil jeg opfordre dig til at kontakte egen læge og få undersøgt følgende:

Via egen læge undersøges for: * folinsyre/folat (erytrocytfolat)* p-cobalamin (vitamin B12) idet scleroseramte ofte er i underskud af B-vitaminer, især B-12 vitamin.* homocysteinHomocystein, som et et lille protein, der kan ophobes i blodårerne som følge af B-vitaminmangel.* D-vitamin (25-hydroxyvitaminD) D3 eller 25-OH-D, idet mangel på D-vitamin ofte ses i forbindelse med sclerose. Derudover skal man venligst bede om en kopi af analysesvar fra lægen.

Er man i væsentlig mangel på de angivne vitaminer er det en god idé at blive suppleret af kosttilskud, for at få niveauet op så hurtigt som muligt.

Gode kilder til vitamin B12 er: Torskerogn, både den rå fra fiskehandleren og den fra dåse, sardin, kippers i olie, kogt krabbe, muslinger, torskelever, sild, laks og havørred.

Gode kilder til vitamin D er: Torskelevertran, fede fisk som laks, ål, hellefisk, sild, sardin og makrel samt torskerogn.

Disse vitaminer skal selvfølgelig ses i sammenhæng med en kost, der baserer sig på en MS-kost. Detet betyder, at der fortsat er opmærksomhed på at begrænse mængden af mættet fedt fra det røde kød (okse, svin og lam) og fede mælkeprodukter, samt at spise grønsager og noget frugt.

Der er udenlandske kostråd til scleroseramte, som også omfatter glutenfri kost, det vil sige at man ikke spiser hvede, rug, havre og byg i sin kost. For en række scleroseramte giver det mere energi og bedre koordinationsevne.

I det små kan man jo starte med at udelukke hvede fra sin kost, som er den mest glutenrige kornsort. Det er selvfølgelig besværlig, især i starten, idet der er hvede i mange fødevarer. Men man kan jo, i første omgang, udelukke hvidt brød og groft hvedebrød samt kager. Der er også hvede i almindelig pasta og grovpasta. I de bløde rugbrød, som softkernerugbrød, er der også hvede, men der findes rugbrød uden hvede, for eksempel Hedebagerens rugbrød fra Irma.

Spørg eventuelt hos den butik du køber ind i, sådan at de kan hjælpe dig med at finde frem til et rugbrød uden hvede. Generelt sagt vil rugbrød altid være et bedre valg end franskbrød.

Skrevet d. 22 november 2009