Fødevarestyrelsens fiskeanbefalinger
d. 12 august 2011

Er det skadeligt at spise for meget fisk?

Da jeg fik diagnosen MS fik jeg at vide, at jeg skulle spise fisk et par gange om dagen. Nu er jeg imidlertid i tvivl om hvorvidt dette er en god idé, idet Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man max spiser 300 gram fisk om ugen (alle slags fisk inkluderet) på grund af faren for tungmetaller.

Jeg er klar over, at man primært skal holde sig fra at spise fisk, der er øverst i fødekæden - men er det rigtigt at man alligevel kun må spise 300 gram om ugen?

Der er korrekt, at Fødevarestyrelsen tidligere i år har ændret i de officielle kostråd vedrørende fisk. De anbefaler stadig, at  vi spiser 200-300 gram fisk om ugen og varierer mellem fede og magre fisk. Det svarer til to hovedmåltider med fisk, eller ét hovedmåltid samt fisk som pålæg næsten dagligt.

 

Fisk er særlig rige på jod, selen og D-vitamin, som du ikke får meget af gennem andre fødevarer. Desuden indeholder især de fede fisk de gavnlige omega-3 fedtsyrer som blandt andet virker inflammationsdæmpende. Derfor bør du ikke undlade de fede fisk i din kost selvom de har et højere indhold af tungmetaller end de magre fisk.

 

Det er ok at spise mere end 300 gram fisk om ugen med følgende forbehold: Hvis du spiser mere end 300 gram fisk om ugen, så anbefaler Fødevarestyrelsen, at når du når over 300 gram at vælge magre fisk og opdrætsfisk.  Magre fisk og opdræts fisk indeholder mindre kviksølv og dioxin end fede fisk og fisk fra Østersøen.

 

Hvis du vil spise mere end 300 gram om ugen, så vælg mellem:

• Rødspætte

• Rødtunge

• Skrubbe

• Torsk (ikke torskelever)

• Kuller

• Kulmule

• Sej (lys- og mørksej)

• Fiskerogn

• Opdrættede ørred og laks

 

Det er især de store rovfisk, der er sidst i fødekæden samt østersølaks, som indeholder meget kviksølv. Derfor anbefaler Fødevarestyrelsen, at kvinder, der forsøger at blive gravide, er gravide eller ammer, samt børn under 14 år ikke spiser store portioner af følgende fisk:

 

• Tun

• Helleflynder

• Sværdfisk

• Sildehaj

• Escolar

• Smørmakrel/oliefisk

• Rokke

• Gedde

• Aborre

• Sandart

 

Kvinder der planlægger graviditet, er gravide eller ammer, bør højst spise én portion østersølaks (ca. 125 gram) om måneden og højst 100 gram rovfisk om ugen.

 

Børn under 14 år bør højst spise 100 gram rovfisk om ugen og børn under 3 år højst 25 gram om ugen.

Skrevet d. 12 august 2011