Får jeg nok vitaminer
d. 22 november 2009

Jeg har, grundet min sclerose været igennem lidt af hvert, og til tider oplevet meget forvirring - også på kostområdet. Derfor vil jeg nu gerne bede dig vurdere min kost og mine kosttilskud. For at jeg forestiller mig at du bedst muligt skal kunne gøre dette, vil jeg tillade mig ind imellem at komme med information om min situation.

Jeg var for et halvt år siden igennem en brystoperation. Da jeg blev udskrevet og skulle rekreere mig, tog jeg en beslutning om virkelig at forsøge at gøre en indsats på kostområdet - uanset hvor mange penge og hvor mange kræfter det måtte koste mig.

Jeg købte derfor Tor Nørretranders bog "Menneskeføde", bestilte bogen "Kost og sclerose", købte "Stenalderkost" og sidst Ninkas "Kernesund familie - sådan" og "Kostrevolution på høje hæle" - og det var lige det, jeg havde brug for! Jeg vil, for forvirringens skyld, lige tilføje, at jeg er vokset op som vegetar, og har siden jeg var i 20'erne været vegetar on and off. Har hele tiden spist økologisk/biodynamisk, hvor det har været muligt.

På grund af kognitive problemer og problemer med udtalt sclerosetræthed, samt et stort pres som værende eneste omsorgsperson for min 98-årige mor, har jeg indset og besluttet, at jeg nødt til at leve meget strengt efter et skema, for ikke at ende med havregryn, ostemad, banan og flere liter cacaomælk dagligt.

Jeg har nu lavet en ugeplan for alle aktiviteter, inklusiv. indkøb og en madplan.

Først mine kosttilskud (vil her lige pointere, at det er et stort skridt for mig at tage dem, da jeg aldrig har set et vitaminpilletræ, og det ikke er naturligt for mig. Har dog indset, at vores fødevarer ikke er optimale, selvom jeg udelukkende køber øko- og biomad):

Morgen: 1 kaps. Eye q, 1 kaps. Spektro vitaminpille uden jern og K-vitamin og 1 tabl. Weighlevel fra Sprunk-Jansen.

Aften: 1 kaps. Eye q (har gennemført eye q i højdosis som begyndelsesdosis), Mælkesyrebakterier (på grund af gentagne antibiotikabehandlinger) og 2 spiseskefulde Lecitingranulat hver dag - undtagen søndag.

Det var dét.

Har desuden taget 2 kure med Kraüterblut siden min operation.

Nu til min kostplan:

Morgen:

Mandag: Et stort glas vand med citron, havregryn med skivet banan og rosiner. Herover 1 spiseskefuld hørfrøolie og rismælk.

Tirsdag: Vand med appelsin, Grød kogt på Super müsli fra Kvickly med ekstra ituskårne figner og hørfrøolie.



Onsdag: Vand med granatæblesaft uden sukker, 2 blødkogte æg, 2 skiver rismelsrugbrød med økokylling og agurk eller peberfrugt. 1 glas rismælk med olie.

Torsdag: Vand med citron, qinoaflakes med rismælk, banan og olie.

Fredag: Vand med appelsin, havregryn m. valnødder, dadler, rismælk og olie.

Lørdag: Vand med granatæble, røræg med kylling, babyspinat og snackpeberfrugtstrimler. 1 glas rismælk med olie.

Søndag: Vand med, hvad jeg har lyst til, 2 hjemmebagte glutenfrie boller med hhv. nøddechokolade uden sukker, og god marmelade uden sukker. En shake med banan, æblesaft, blandede nødder, blåbær og olie

Hver formiddag (undtagen søndag): Shake lavet enten på rismælk eller æblesaft fra Voekel med frugt, nødder, kerner, og Lecitingranulat, 2 spiseskefulde.



Frokost: Risrugbrød - fuldkorns uden gluten - med fisk hver dag. Skifter mellem makrel, sardin, laks, både røget og gravet, torskerogn, rejer, muslinger. Alt med hjemmerørt mayonaise, agurk, tomat og snackpeber med lidt kerner på. Et par gange om ugen lidt romainesalat eller babyspinat til (kan ikke lide grøntsager).

Om eftermiddagen er jeg ikke sulten, spiser først frokost kl. 14 på grund af shaken om formiddagen. Det passer min mave godt med de tidspunkter.

Jeg drikker desuden 2,5 l vand dagligt.

Aftensmad:

Mandag: Kyllingbryst med rodfrugter!! stegt i ovnen. Ris. Valnøddeolie på.



Tirsdag: Blendet suppe af grøntsager, ofte med rejer eller linser i.

Onsdag: Spejlæg med kalkunbacon, salat, med revet gulerod, med kerner og olie.

Torsdag: Dampet laks med dampede grøntsager i pakke i ovnen. Quinoa til.

Fredag: Spaghetti bolognese med salat, kerner og olie. (økokød og fuldkornpasta u. gluten, og gulerødder i sovsen).

Lørdag: Klatkager af fuldkornsmüsligrød med kanel og olie.

Søndag: Røget eller gravet laks med "et eller andet" til. Ofte quinoa, æg og salat med olie.

Hver aften: 2½ dl. blandet grøntsagsjuice af forskellige øko-grøntsager og 1 spiseskefuld hørfrøolie i. Spiser et par valnødder til. (kan ikke lide mandler).

Sådan ser det ud nu, og jeg begynder at trives og have lidt flere kræfter - hvilket jeg selvfølgelig synes er godt.

Om søndagen drikker jeg, udover det nævnte, en soyacacao i lille brik. Desuden spiser jeg af og til et lille stykke mørk økochokolade 72%

Jeg spiser aldrig kage og dessert, da jeg ikke kan lide sådan noget - så der har jeg heldigvis ikke problemer.

Jeg beklager, at det hele blev ret så langt, men det er hverken uvidenhed eller dovenskab der gør at jeg bliver forvirret med hensyn til kost og ernæring. Jeg føler dog nu, at jeg er på rette vej - hvad siger du? Er der noget, der kan laves bedre/anderledes? Mangler jeg vitaminer?

Kører stramt planmæssigt lige nu og kun med ugeplan. Mere kan jeg ikke overskue pt.

I dit brev, om din nuværende situation, hæfter jeg mig ved, at du synes, du har fået flere kræfter. Dette er jo en meget vigtig iagtagelse og konstatering - det er jo den vej det skal gå!

Din reduktion i kakaomælk, dessert og kager finder jeg meget velovervejet og fornuftig, selvom jeg forstår det ind imellem kan være svært at holde, så hold endelig fast i denne beslutning. Sukker øger inflammationen eller betændelsestilstanden. Nu har du været standhaftig længe, fortsæt endelig med denne plan. At spise lidt mørk chokolade 72% er helt iorden.

Disse oplysninger,sammenholdt med din meget fornuftige ugeplan,med faste måltider, som du selv fremstiller af en gode kvalitetsråvarer, vurderer jeg med bestemthed, at du er på rette vej, sådan som du også selv ser det.

Jeg vil foreslå, du får målt D-vitamin, B12 vitamin, folinsyre samt homocystein hos egen læge. Bed om at få en kopi af analysesvaret, så du også selv kan vurdere tallene. D-vitamin bør ligge på ca 100 nmol/l, B12-vitamin på mindst 450 pmol/l og homocystein under 7,9 micromol/l. På denne måde bliver nogle vigtige vitaminer m.v., i forhold til sclerose, afdækket.

Som afsluttende kommentar vil jeg lige sige: Til at ernære sig hører madlavning, så det er vist et ansvar vi alle må tage på os, selvom vi nogle gange har trang til at slippe. Det glæder mig du har fundet nogle kogebøger, som netop inspirerer dig til at lave mad! Fortsat held og lykke med din kostplan m.v.

Skrevet d. 22 november 2009