Gå til hovedindhold

Er motion lige godt for alle

Spørgsmål

Jeg har haft diagnosen i godt et år nu men symptomer i 4 - 5 år. Som alle andre har jeg fået tudet ørene fulde af, motion er sundt og godt for sclerose patienter. Men jeg syntes bare ikke det virker. Efter en tur til holdtræning er jeg svimmel, mit venstre ben slæber sig afsted, venstre hånd er ofte på det nærmeste lam, og jeg er træt som et alderdomshjem.
Jeg har gået til træning i 1½ år hos en dygtig fysioterapeut, som virkelig har slået knuder på sig selv for hjælpe. Disse gener står som ofte på op til et døgn efter træningen. Hvilket er lidt problemastisk, når jeg nu endelig har fundet et job, som jeg kan bestride og som giver mig større glæde end den fysiske aktivitet.

Ved lidt selvstudie har jeg fundet ud af at Qi gong hjælper på styrken og udholdenheden. Øvelser med en speedball hjælper på balancen og koordinationen. Og udstrækninger og varme hjælper på de stive led. Desuden kommer jeg så meget rundt som jeg kan, og jeg elsker at makke i gamle biler og gamle huse, skønt fysikken ikke tillader de store udskejelser på de fronter mere. Men er jeg helt galt afmarcheret, eller er der noget om snakken? Jeg ved godt, at man som sundhedsfaglig person ikke kan afskrive motion som usundt eller uden effekt. Men er motion lige godt for os alle?

Svar

Det er korrekt at motion er sundt, men det man skal finde ud af er, hvilken/hvilke former for motion, der passer til en. Det lyder som om du og din fysioterapeut har forsøgt at tilrettelægge træningen, så den passer til dig, men jeg vurderer umiddelbart, at de symptomer du oplever efter træningen, er et udtryk for væsentlig udtrætning. Det er ikke min holdning, at man skal træne så hårdt, at man ikke kan fungere ordentligt i op til 1 døgn efter trænings ophør. Man må godt opleve muskelsmerte og træthed, men man skal opleve at som ugerne går, bliver det gradvist bedre = mindre træthed/flere kræfter.

Livet handler også meget om livskvalitet, og du har et arbejde, som du er glad for, samt flere fritidsinteresser som der også gerne skulle være kræfter til.
Jeg vil anbefale dig at finde en eller flere træningsformer, der er mindre krævende for dig, så du skal bruge mindre tid på at restituere. Det er korrekt, at de træningsformer du har fundet frem til er gode på hvert deres område, og du ved evt. i samråd med din fysioterapeut, hvilke områder du har behov for at få styrket. Træn gerne 2 - 3 x ugentlig, men måske kun ½ time af gangen, så kroppen udfordres uden længerevarende udtrætning.

Inden du skifter over til en ny måde at træne på, kunne det være relevant for dig at lave en gangtest, for på denne måde at kunne måle ændringer. Find en egnet rute/distance i nærheden af dit hjem. Det kan være alt fra 10 m til 500 m afhængig af, hvor godt gående du er. Anvend et stopur (evt. via smartphone) og tag tid på hvor lang tid det tager dig. Gentag den samme test 2 - 4 x månedligt for at kunne måle forandringer.