Er mættet fedt i nødder også usundt
d. 22 september 2014

Det mættede fedt som der findes en del af i f.eks. paranødder og macadamnianødder, er det lige så usundt, som det der findes i kød?

Det korte svar på dit spørgsmål er ja, men det er ikke det samme som, at nødder og mandler ikke har en masse positivt at byde på. Og hvorfor nødder og mandler i moderate mængder har en stor sundhedsmæssig værdi.

Vi deler fedt, eller rettere sagt fedtsyrerne i kosten, op i mættede og umættede fedtsyrer. De 2 grupper indeholder lige meget energi til kroppens energiforbrug, men deres sundhedsværdi er helt forskellig. Det er også baggrunden for, at vi kalder de mættede fedtsyrer for det usunde fedt, og de umættede fedtsyrer for det sunde fedt. De mættede fedtsyrer kommer fra animalske fødevarer så som kød, fjerkræ, æg, smør og mælkeprodukter. Vi finder også de mættede fedtsyrer i vegetabilske fødevarer (fra planteriget), men som tommelfingerregel vil langt størstedelen af fedtet i disse fødevarer tilhøre de sunde, umættede fedtsyrer. Her har vi fat i planteolier, avokado, nødder, mandler m.m. Fra havet får vi også sunde, umættede fedtsyrer, når vi spiser fisk, skaldyr og tang. Baggrunden for at de mættede fedtsyrer kaldes usunde, er deres uheldige evne til at øge risikoen for eksempelvis hjertekarsygdomme. De umættede fedtsyrer har den modsatte virkning, og er derfor sundhedsfremmende, da de kan mindske risikoen for at udvikle bl.a. hjertekarsygdomme.

Jeg har taget udgangspunkt i paranødder, og hvis jeg sammenligner fedtsammensætningen, det vil sige sammensætningen af fedtsyrer i paranødder med fedt fra eksempelvis oksekød, er det langt sundere at spise paranødder end fedt fra en okse. Paranødder indeholder, som alle andre nødder, meget fedt, og derfor også meget energi; 2847 kJ/100 g (680 kcal/100 g), da der er ca. 65 g fedt per 100 g paranødder. Det interessante er imidlertid sammensætningen af fedtsyrer; ca. 15 g udgøres af mættede fedtsyrer (ca. 23 %) og de resterende omkring 50 g udgøres af de langt sundere umættede fedtsyrer. Oksekød indeholder ca. 45 % mættet fedt, altså næsten dobbelt så meget som i paranødder, hvorfor paranødder og generelt nødder og mandler er en langt sundere spise end fedtet fra oksekød. Tillige indeholder nødder og mandler, herunder paranødder, protein, kostfibre, vitaminer som f.eks. E-vitamin, mineraler som fosfor, magnesium, jern, jod og zink, og essentielle n-3 fedtsyrer.

Da nødder og mandler som sagt indeholder meget energi, anbefales det at spise max. 30 g om dagen, som en del af en normal kost (lidt mindre hvis man skal tabe sig, og lidt mere hvis man skal tage på i vægt). Det svarer omtrent til en halv deciliter eller en lille håndfuld. Sørg for at variere valget af nødder, da du herved opnår den bedste variation af næringsstoffer, da nødderne ikke er helt ens i deres næringsstofsammensætning, men undgå kokos og nødder der er saltede, olierede, honning- eller sukkerristede. Suppler med mandler.

Skrevet d. 22 september 2014