Er det relevant med MxA og ny måling af neutraliserede antistoffer
d. 27 juni 2010

Jeg er læge og sclerosepatient. Fik diagnostiseret sclerose for 12½ år siden og har fået Rebif (12 mio) gennem ca. 10 år. Jeg fik målt antistoffer efter 1-2 års behandling, og der blev påvist 16% antistoffer. Der er ikke målt antistoffer siden.

Jeg har, gennem næsten alle år, haft påvirkning af nogle blodprøver, især trombocytter, leukocytter, Hg.b. Har desuden fået hypertension. Jeg synes, det er svært at finde egnede steder til injektionerne og får stadig bivirkninger i form af influenzalignende symptomer.

Selve sygdomsforløbet er ikke præget af voldsomme attakker.

Vil det være relevant at måle MxA, i mit tilfælde?

Vi har landsdækkende faste rutiner for hvornår vi tager neurtraliserende antistoffer. De tager lidt tid at udvikle, men udvikling af antistoffer efter 2 år uden antistoffer er sjældent. Sidste kontrol er efter 2 års behandling og derefter tager vi det kun hvis sygdomsaktiviteten (typisk i form af attakker) stiger uventet trods forebyggende behandling.

Du har tilsyneladende nogle attakker, omend ikke voldsomme, og man kan da godt overveje at lave MxA og ny måling af neutraliserende antistoffer, men det er som nævnt ikke noget vi gør rutinemæssigt hos patienter der har været i behandling i så mange år.

Du kan drøfte det med din scleroselæge ved næste kontrol. Antistofferne svinger også, så derfor vil vi gerne have 2 målinger med 3-6 måneders interval, før vi overvejer at seponere behandlingen.

Skrevet d. 27 juni 2010