Gå til hovedindhold

El-stimulering af muskler

Spørgsmål

Jeg har gennem min fysioterapeut lånt en elektrisk muskelstimulator, af den type som sportsfolk også bruger. Den virker på den måde, at strømstyrken øges indtil musklen kontraheres, og derefter kører programmet videre i op til 40 min.

Jeg synes, at det hjælper på min muskelstyrke, men er lidt nervøs for, at det også kan være skadeligt ved længere tids brug. Indtil videre har jeg mest brugt den på de store lårmuskler, men også lidt på læggene og på mavemusklerne.

Jeg er meget dårligt gående, (bruger kørestolen det meste af tiden), og har svært ved at komme ud af sengen på grund af de svage mavemuskler. Mine spørgsmål er nu følgende:

1. Kan det være skadeligt at bruge apparatet over længere tid?

2. Hjælper det mon noget at gøre musklen stærkere, når det er forbindelsen til den, der svigter?

3. Jeg træner også i maskiner, som belastes med trykluft. Træner man derved også nerveforbindelsen til musklen, eller vedligeholder man "bare" musklen i håbet om, at nerveforbindelsen ikke bliver ringere?

Svar

Jeg har nedenfor forsøgt at bevare dine spørgsmål i henhold til de punkter du selv stillede op:

1) Det er ikke skadeligt for musklerne at bruge en elektrisk muskelstimulator, som du har benyttet og blevet vejledet i hos din fysioterapeut. Min erfaring er, at hvis man skruer strømstyrken for højt op, bliver det ubehageligt. Det du dog skal være opmærksom på, er om du får hud-irritation under elektroderne eller om eventuelle føleforstyrrelser forværres.

2) Elstimulatoren fremkalder en spontan muskelsammentrækning, og på denne måde styrker den muskulaturen, mens den stimulerer. Men det er udelukkende en enkelt muskel den påvirker og når man skal bevæge sig er det via en fin koordination af mange muskler. Så stimuleringen skal følges op af koordinations- og balancetræning.

Der er i øvrigt forsket en del i elektrisk muskelstimulering af personer, der er helt lammede på grund af for eksempel en traumatisk rygmarvsskade. Forskningen viser at muskulaturen bliver stærkere, men som du selv er inde på så kræver det, at man også har nerveforbindelser til benene, så man kan bruge muskelfunktionen. Det kan de rygmarvsskade ikke, men nogle håber på, at man på sigt kan regenerere nervevæv via for eksempel stamceller eller andet.

3) Når du træner i maskiner træner du muskulaturen og holder den ved lige. Men dine nerveforbindelser stimuleres også. Denne påvirkning er dog ikke bevist at forbedre selve nerveforbindelsen.