El-scooter 2
d. 22 november 2009

Jeg har sclerose og er i den situation, at jeg ikke kan få stillet en minicrosser til rådighed. Kommunen begrunder deres afslag med at man skal sidde i en elektrisk kørestol, før det er muligt at få en minicrosser.

Derudover er der også uendelig lang ventetid, i forhold til sagsbehandling.

Min gangdistance udendørs er 50-100 meter udendørs.

Hvad skal jeg gøre?

Efter Ankestyrelsens principafgørelse om el-scooter har der været store problemer omkring bevillingerne. Du kan læse mere på http://www.scleroseforeningen.dk/da/Service/Nyheder/2009/Er%20en%20trehjulet%20EL-SCOOTER%20ikke%20langere%20et%20hjalpemiddel.aspx.

Herudover har mange kommuner desværre også lange sagsbehandlingstider på behandling af disse sager.

Ansøgning om hjælpemidler skal vurderes i forhold til den enkeltes samlede situation, det vil sige i forhold til hvilke andre hjælpemidler er der bevilget (rollator, manuel kørestol, handicapbil eller lignende).

Du spørger hvad du skal gøre.

Det er vigtigt at vide den konkrete sagsbehandlingstid samt vide hvorvidt det er muligt at prioritere din situation. Det betinger, at sagsbehandleren kender dine faktiske forhold.

Hvis det ikke er muligt at ændre på den udmeldte sagsbehandlingstid kan jeg kun anbefale dig eventuelt at undersøge mulighederne for at leje en minicrosser. Flere af de firmaer, som forhandler minicrossere giver også mulighed for at leje. På Internettet er forskellige udbydere af el-scooter og minicrosser på lejebasis. Din kommunale ergoterapeut kan eventuelt også oplyse dig om firmaer i dit nærområde.

Skrevet d. 22 november 2009