El-køretøj som forbrugsgode
d. 18 december 2014

Min kone har haft bevilget en Mini Crosser som hjælpemiddel i år 2000. Den er desværre blevet kasseret, og hun kan få den ny bevilget som forbrugsgode med tilskud på 50% - max. kr. 10.000 Hun kan gå ved hjælp af stokke. Hun bruger den meget bl.a. til træningscentret 2 gange om ugen, hvor hun kan køre lige til døren og til gøre indkøb. Har vi en chance for at få den bevilget igen som hjælpemiddel, eller er vi nød til at glemme det og tage imod de 10.000 kr. Giv en ærlig vurdering. I har erfaringerne med loven fra 2009, som vi først nu er blevet rigtig opmærksom på.

Praksis på området er, at 3-hjulede el-scootere skal betragtes som forbrugsgoder. Der er truffet principafgørelse på området C-42-08.

Udskiftning af tidligere el-køretøjer bevilget som hjælpemidler bliver vurderet af den nu gældende praksis, jf. principafgørelse 29-10

Det er kun når forbrugsgodet udelukkende fungerer som et hjælpemiddel til at afhjælpe den nedsatte funktionsevne, at bevilling kan ske uden egenbetaling. Min ærlige vurdering af jeres fremstilling af sagen er, at kommunen har fulgt gældende praksis med bevilling med egenbetaling.

Skrevet d. 18 december 2014