Dosering efter stress
d. 22 november 2009

Jeg har nu i en længere periode haft meget svært ved at sove rigtigt, efter jeg gik ned med stress. Derfor har jeg, i mindre perioder, taget melatonin, hvilket har hjulpet lidt. Jeg overvejer nu at tage 5-htp i, en kort periode, eller tryptofan.

Jeg kan se du har allerede skrevet lidt om dette, og jeg citerer:

"Nye undersøgelser antyder, at langvarig brug af 5-HTP, en serotonin-forløber supplement, er skadelig. N:ogle hjerneceller er ikke lavet til at danne serotonin. De kan ikke danne serotonin, idet de kan ikke danne 5-HTP. Men hvis disse hjerneceller får serotonin, kan de hjerneceller danne serotonin, når de ikke skulle gøre det, og det er ikke godt for dig.

Hvis du har behov for at være på en serotoninforløber på daglig basis i mere end et år, så tal med din læge om en recept på tryptofan. Et kortvarigt forbrug af 5-HTP er i orden, men tag det aldrig med antidepressivt middel og aldrig mere end 200 mg ved sengetid uden medicinsk supervision. Hvis du bliver angst, får hjertebanken eller mærkelige søvnafbrudte drømme, når du tager tryptofan eller 5-HTP, reducer dosis eller stop helt med at indtage disse".

Nu er det så jeg vil spørge dig: Hvad ligger du i det når du siger "en kortere periode"? Jeg havde tænkt mig bare at prøve det i 2 uger, og så stoppe - ville det være i orden?

Som jeg tidligere har skrevet, vil jeg nævne, at du jo kan tage 5-HTP med medicinsk supervison og her få rådgivning, der passer lige til dig.

2 uger betragter jeg som en kortere periode, men hvis du undervejs får nogle af de nævnte symptomer, må du reducere dosis eller straks holde op, som jeg også har nævnt.

I denne sammenhæng vil jeg nævne, at du jo også kan se på din stress ud fra andre vinkler, så du får ændret vaner og bearbejdet dit eventuelle følelesesmæssige stress, så du ikke kommer i den samme situation igen.

Skrevet d. 22 november 2009