Depression hos nydiagnosticeret

Vores 18 årige datter, der fik diagnosen attakvis MS i sommers, er begyndt på ugentlige indsprøjtninger med Avonex. Hun oplever svære symptomer, som hun gradvis vænner sig til at behandle med smertestillende medicin.

De sidste par uger har hun haft symptomer på depression. Hvad stiller vi op med dette?
Skal hun fortsætte behandling med Avonex?

Hun skal kontakte sin scleroseklinik, da depression - om end sjældent - kan være en bivirkning til Avonex. Derudover skal I nok prøve at tale med hende, og prøve at få hende overtalt til at søge egen læge med henblik på diagnostik og evt. behandling. Endelig tilrådes psykologbistand, som tilbydes gratis til Scleroseforeningens medlemmer.

Det er jo heller ikke nemt at være 18 år og have nydiagnosticeret sclerose, så hun har brug for støtte. Det kan også være en ide, at hun taler om sine bekymringer med sin sclerosesygeplejerske. Det er heller ikke nemt for dig som forælder og hun er jo myndig.

Skrevet d. 18 november 2012