Chondroitin sulfat proteoglycan
d. 10 december 2014

Bliver der forsket i Chondroitin sulfate proteoglycan (Wikipedia) som forhindrer genetablering af nervebaner, og hvis I ikke gør, hvorfor ikke? At forhindrer eller resette dette stofs effekt, burde vel være første prioritet, hvis plaks i hjernen skulle kunne bringes til at hele op, og milliarder til medicin skulle kunne spares.

Jeg har også læst denne artikel "Helt nyt stof kan få nerver til at spire og give førligheden tilbage" fra Ingeniøren.

Jeg er helt enig i, at der er spændende perspektiver i et stof som chondroitin sulfat proteoglycan (CSPG), og at det må afprøves i forbindelse med MS. Det er dog sådan, at et stof som CSPG primært skal afprøves i et forskermiljø, der laver de indledende dyreforsøg med en MS sygdomsmodel og tolker de komplekse resultater. Denne proces er i gang, og vi følger udviklingen nøje. Som forskningsaktive MS læger, har vi en forskningsplan og må prioritere vores ressourcer, og kan derfor ikke undersøge alt hvad der måtte blive omtalt, selvom det selvfølgelig ville være ideelt.

Skrevet d. 10 december 2014