Cannabis og overaktiv blære

Har medicinsk cannabis en positiv virkning på en overaktiv blære? Jeg har læst, at medicinsk cannabis lægger en dæmper på sclerose-spasmer - tænker derfor, at det også virker på en overaktiv sclerose-blære, som - så vidt jeg har forstået det - også skyldes spasmer/ufrivillige muskelsammeltrækninger?

Jeg må desværre skuffe dig. Cannabis har ingen dokumenteret virkning på overaktiv blære, og virkningen på spasmer i muskulaturen er usikker.
Der findes imidlertid en række lægemidler med virkning på overaktiv blære. De bedst kendte kaldes anticholinergica, og omfatter blandt andet navne som Detrusitol, Emselex, Kentera, Spasmolyt, Toviaz og Vesicare. Virkningen er moderat. Den hyppigste bivirkning er mundtørhed.
Betmiga er et nyere lægemiddel med en lidt anden virkningsmekanisme. Effekten på den overaktive blære er ca. den samme, men bivirkninger er mindre.
Ved svær invaliderende urininkontinens kan man injicere Botox i blæremuskelen. Det skal gøres på hospital og gentages med nogle måneders mellemrum. Botox lammer blæren, og det kan være nødvendigt at tømme blæren med kateter (lære selvkateterisation også kaldet RIK).
Der findes også en nervestimulator, som skal indopereres og sættes på nerverne til blæren og tarmen, og som kan dæmpe overaktiv blære og også tømme blæren, når det behøves.
Peter Klarskov
Urolog