Calcium- og magnesiumtilskud
d. 20 februar 2011

Jeg har et spørgsmål angående kalk- og magnesiumtilskud.

Jeg er 39 år og er i behandling med Copaxone, samt binyrebark-behandling (medrol) i tabletform én gang om måneden i tre dage af 500 mg om dagen. Medrolen har jeg taget i ca. et år.

Jeg spiser Unikalk Forte 400 mg – én tablet morgen og aften, samt en OmniX multivitaminpille. Derudover prøver jeg at spise 300 mg magnesiumpiller fra Biosym.

Efter samråd med scleroseafdelingen, er jeg nu gået ned til halv dosis med medrolen, på grund af bivirkninger - det er simpelthen for hårdt for maven.

Mit problem er, at magnesiumpillen skal tages ved sengetid, og det er min mave ikke så glad for – jeg synes at jeg får ondt samt får luft i maven af pillen, så derfor får jeg ikke rigtig spist den.

Min fysioterapeut har alternativt foreslået en pille af mærket med calcium, magnesiumnitrat med D-vitamin, og helsekostforhandleren har også nævnt et produkt fra , som både har kalk og magnesium samlet i én pille.

Jeg vil gerne have en samlet pille, som kan tages sammen med et måltid mad, så jeg er sikker på at få magnesium. Hvad vil I anbefale? Og skal jeg overhovedet spise så meget kalk og magnesium, når jeg nu er nede på halv dosis med medrolen?

Jeg spiser ellers sundt og varieret og får både mælk og ost i den daglige kost. Derudover styrketræner jeg to gange om ugen.

Jeg vil anbefale, at du fortsætter med at tage kalktilskud selvom din medrolbehandling er reduceret til halvdosis. Mit forslag er, at du kombinerer calcium med magnesium og D-vitamin.

I kombination med 1 OmniX, som giver 100 mg calcium, 50 mg magnesium og 10 mikrogram D-vitamin, vil jeg anbefale, at du tager Osteoform fra Biosym.

Osteoform indeholder en kombination af letoptagelige calcium- og magnesiumforbindelser. Jeg anbefaler 2 tabletter daglig, hvilket giver 400 mg calcium, 200 mg magnesium og 20 mikrogram D-vitamin.

Jeg anbefaler, at du tager OmniX til morgenmaden og 2 Osteoform i forbindelse med aftensmaden.

Jeg mener, at denne dosis i kombination med en sund og varieret kost samt motion, vil være tilstrækkelig til at dække dit dagsbehov.

Gode fødevarekilder til calcium: Udover mælkeprodukter, blandt andet hybenpulver, sesamfrø, mandler, friske krydderurter (dild, brøndkarse, persille), havregryn, bælgplanter, spinat, broccoli og tørret frugt.

Gode magnesiumkilder: Kerner, frø, nødder, bælgplanter, fuldkornsprodukter.

Gode D-vitaminkilder: Torskelevertran, laks, ål, hellefisk, sild, sardin og makrel samt torskerogn.

Dit behov for D-vitamin kan være øget specielt her i vintermånederne, hvor du ikke optager D-vitamin via sollys.

Det bedste udgangspunkt er, at få målt dit D-vitaminniveau for at kende dit behov. Hvis du opholder dig meget i solen om sommeren, vil jeg anbefale en lavere dosis D-vitamin om sommeren. Her kan du vælge et calcium-magnesiumtilskud med en lavere dosering D-vitamin. For eksempel BiOrto Total Osteo 4 kapsler daglig, eller Cal mag uden D-vitamin 2-3 kapsler daglig.

Skrevet d. 20 februar 2011