Brændenælde, en sund spise
d. 25 juni 2013

Jeg har hørt, at brændenælde er rigtig sundt, og at det tilmed at betændelseshæmmende. Skulle kunne hjælpe på gigt og prostetaproblemer. Derfor er jeg begyndt at plukke brændenælder i naturen. Tørre til te og urtesalt samt koge og spise som kogt spinat i maden.

Samtidig er der dog meget jern i brændenælde og jern skulle jo have en betændelsesfremmende virkning. Så nu er jeg lidt i vildrede. Har du nogen holdning?

Du har fuldstændig ret i, at brændenælde er en rigtig sund spise med et højt næringsstofindhold. Planten har mange anvendelsesmuligheder, og langt tilbage i menneskehedens historie er brændenælden blevet brugt som lægeplante mod en lang række lidelser.

Brændenælde indeholder en bred vifte af vitaminer og mineraler, især C-vitamin, A-vitamin, jern, calcium (kalk), fosfor og kalium. Desuden indeholder brændenælder en række aktive indholdsstoffer, herunder store mængder flavonoider. Flavonoider hæmmer betændelsestilstande i kroppen, har en anti-inflammatorisk effekt, og derfor anbefales brændenælde bl.a. til mennesker med gigtlidelser. Derfor er planten også interessant i forhold til mennesker med sclerose.

Der er flere stoffer, som kan fremme inflammation (betændelsestilstande) i kroppen, hvoraf jern menes at være én af dem. I tør vægt indeholder brændenælde 10 mg jern pr. 100 g, og som frisk indeholder 100 g brændenælde 2,2 mg jern. For at sætte disse tal lidt i perspektiv anbefaler Sundhedsstyrelsen, at kvinder dagligt indtager 15 mg jern fra kosten indtil menopause, og 9 mg om dagen efter menopause.

Da brændenælder jo samtidig indeholder de betændelseshæmmende flavonoider i store mængder, mener jeg ikke, at du skal bekymre dig omkring jernindholdet i brændenælderne. Der er meget fokus på såkaldt power food eller super food, og her er brændenælde efter min mening en overset plante, så fortsæt endelig med at inddrage brændenælder på forskellig vis i din kost.

Den bedste udnyttelse af indholdsstofferne opnår du, hvis du anvender brændenælderne mens de er helt friske. Og de bedste skud, springfyldt med saft og kraft, får du om foråret, inden de går i blomst. Undgå at plukke brændenælder, der vokser tæt på en trafikeret vej. De kan ophobe tungmetaller fra bilernes udstødning, og så er de ikke længere sunde.

Hvis du tørrer brændenælderne, vil de miste en del af deres aktive indholdsstoffer. Alternativt kan du fryse brændenælderne ned til senere brug. Dermed ikke sagt, at det ikke er en god idé at drikke tørret brændenælde-te eller anvende tørret brændenælde i urtesalt, men hold også fast i at anvende brændenælderne friske som et alternativ til kogt spinat. Eller friske i salat, smoothies m.m.

Ifølge Lægemiddelstyrelsen skulle der ikke være risiko for interaktion (sammenspil) ved brug af brændenælde og medicin samtidig. Brændenælde må dog ikke anvendes som vanddrivende middel ved væskeophobning som følge af nedsat hjerte- eller nyrefunktion.

Skrevet d. 25 juni 2013