Botox mod spasmer
d. 6 december 2011

Jeg er privatpraktiserende fysioterapeut, og har en sclerose patient som har massiv spatisitet af den ene hoftebøjer. Det giver megen ufrivillig spjæt, når hun sidder og ligger. Det er forværret over de sidste 6 måneder, i starten var det et par gange om ugen, og nu er det 10 gange i timen, når det er værst og til et par gange.
Spatisitets hæmmende medicin er forsøgt uden effekt. Så er det jeg tænker om Botox kunne gøre en forskel. Hun har de seneste 6 måneder også mistet sin stabile ståfunktion. Er lige på vippet til at overgå til lift.
Håber I har nogle kommentarer/erfaringer.

Botox kan bruges til behandling af svær spasticitet ved MS, hvis almindelig antispastisk behandling (hyppigst anvendte præparater er Sirdalud og Baklofen) ikke har effekt, og hvis den behandlingskrævende spasticitet er lokaliseret til få muskelgrupper i en enkelt arm eller et ben.
Rent praktisk sprøjter man medicinen ind i muskulaturen, der derved slapper af i en begrænset periode - op til 3 måneder - hvorefter behandlingen skal gentages.

I Dansk Multipel Sclerose Center anbefaler vi Botoxbehandling til udvalgte patienter, hvilket ofte har god effekt. Man skal dog være klar over, at den behandlede muskel bliver slap, og man kan ikke forvente, at fx. hoftebøjeren (psoas muskulatur), kan bruges til fx. støtte ved stand, efter den er behandlet med Botox. Man kan dog forsøge at tilpasse dosis, og i sidste ende kan det komme an på en prøve.
Hvis resultatet ikke er godt, vil effekten under alle omstændigheder aftage og funktionen vil vende tilbage til udgangspunktet.

Skrevet d. 6 december 2011