Gå til hovedindhold

Botox

Spørgsmål

jeg er i stigende grad hæmmet af spasticitet gangmæssigt. Jeg tager for tiden Baclofen, 10 mg. 3 gange dagligt, men jeg føler dog at det er uden effekt. Jeg er i den forbindelse, af en fysioterapeut, blevet anbefalet botox behhandling: Hvad er din erfaring med det, og bliver det overhovedet brugt i tilfælde som mit? Det skal lige siges, at jeg ike har smerter i forbindelse med min spasticitet, samt at jeg kan godt bryde mønsteret - det er bare ikke altid det er passende først at bruge tid på det.

Desuden føler jeg at jeg intet selv kan gøre. jeg forsøger dagligt at holde mine funktioner ved lige, men føler ikke jeg desideret er i stand til at træne, da jeg efter træning er så smadret at jeg ikke kan få resten af dagen til at fungere.


Jeg går til holdtræning to gange ugentligt (meget balance- og boldtræning), men det bliver sværere og sværere for mig at være med, og jeg har dage hvor jeg faktisk ikke kan lave noget på holdet. Skal jeg bare affinde mmig med at jeg bliver bare dårligere og dårligere, eller har du et råd til hvad jeg kan gøre? Min diagnose, som jeg har haft siden december 2003, lyder forresten på primær progressiv sclerose.

Svar

Botox er et muskelafslappende middel, som sprøjtes direkte ind i musklen. Virkningen af behandlingen kan være varierende, og effekten heraf holder sig i op imod 3 måneder. Min erfaring er, at det kan fungere godt, hvis det er en enkelt muskel eller nogle få muskler i benene, som er spastiske. Men hvis det er mange muskler i benene, vil det ikke være en brugbar løsning. Her vil Baclofen, eller et andet medicinsk præparat, være mere velegnet.

Du træner 2 gange ugentlig og beskriver, at du herefter ikke kan få resten af dagen til at fungere, samt at du har dage, hvor du ikke kan lave noget på holdet. Hvis holdtræningen er for hård til dig, bør du overveje følgende; om du skal fortsætte med denne træning eller om du kan gå på et andet hold, som ikke er så hårdt/få lavet et program/træne på en anderledes måde, som ikke tager alle dine kræfter. 

Du skal ikke affinde dig med, at du bliver dårligere, men du skal justere den måde du bruger dine kræfter på, så du får noget ud af træningen og også har kræfter den næste dag. Jeg ved det kan være svært at finde denne balance, men prøv.