Bliver jeg handicappet
d. 10 august 2015

Jeg er en 18 årig pige som har haft sklerose i ca 4 år, men jeg er dog stadig bange for at blive handicap. Er det muligt ?

Jeg kan forstå, at du har haft sclerose i 4 år, og at du er bange for at blive handicappet. Du spørger om det kan ske for dig.

Det er vigtigt at understrege, at det er et spørgsmål og en angst rigtig mange mennesker med sclerose deler med dig, og som vi ofte møder i vores psykologsamtaler. Noget af det sværeste at håndtere - når man har sclerose - er den uvished der følger med sygdommen. Ingen kan sige noget om, hvordan sygdommen vil udvikle sig. I nogle tilfælde kan man, ud fra hvordan sygdomsforløbet har været hidtil, sige noget om sygdommens udvikling på kort sigt, men det er meget usikkert at komme med langtidsprognoser.

Så usikkerhed og angst er følelser rigtig mange mennesker med sclerose oplever på forskellige tidspunkter i deres liv. Det gør det jo ikke lettere for dig, men det er rigtig godt, at du nu skriver til os og deler din bekymring. Mange går rundt med følelser, som de har svært ved at dele med andre. Det kan måske skyldes, at man ikke vil gøre sine nærmeste kede af det, eller måske fordi man kan være bange for at forstærke følelserne ved at sige dem højt. Du skriver ikke, om du deler dine følelser med andre. Det er min erfaring, at det for de fleste er en lettelse at dele sine tanker og bekymringer med andre. Så hvis du ikke allerede har gjort det, vil jeg anbefale, at du gør det.

I nogen tilfælde, hvor tankerne eller angsten fylder for meget, kan der være behov for at tale med en professionel. Som medlem af Scleroseforeningen har du blandt andet mulighed for at tale med en psykolog. Du kan kontakte os på hverdage på telefon 3646 3646 og blive visiteret til den psykolog, der dækker dit område.

Et andet forslag kan være, at du mødes andre med sclerose. At dele sine bekymringer med nogen i samme situation kan være med til, at du ikke føler dig alene, og det letter ofte at vide, at andre har mange af de samme følelser og tanker. Scleroseforeningen har særskilte arrangementer for unge, og vi har en lille gruppe af andre på din alder, som du kunne komme i kontakt med, hvis du er interesseret. Du kan skrive til vores ungekonsulent Mai Thode på mth@scleroseforeningen.dk
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig videre.

Skrevet d. 10 august 2015