Blister i munden 2
d. 22 november 2009

Jeg er på Rebif Interferon 44 mcg og har været det i 4 måneder nu. Mit problem er at jeg de sidste 2 måneder konstant har haft blister i munden.

Jeg har prøvet diverse mundskyllevæsker til desinfektion og gel til at smøre på - men uden virkning. Så nu har min praktiserende læge udskrevet en recept på Kenalog Kutan, opløsning 0,1%, og det tager i første omgang blisterne, men nye kommer til. Der har nu ikke været en dag indenfor de sidste 2 måneder hvor jeg ikke har været plaget af blister, og de gør meget ondt.

Nu kan jeg ikke lade være med at tænke på, om det er den medicin jeg tager, der er skyld i det? For jeg har aldrig før været plaget af det (har måske max haft 1-2 blister om året). Så altså: Er det medicinen der fremkalder det, eller er det selve sygdommen der gør mit immunforsvar skrøbeligt, hvilket gør at jeg får blisterne?

Jeg har en god mundhygiejne og bruger zendium tandpasta. Mine blister sidder på tungen, og af og til i svælget. Jeg har ikke længere mine mandler i halsen. Jeg vil også lige nævne at jeg for en del år tilbage fik konstateret herpesvirus - dog ikke i munden.

Blister i munden kan være vældig generende, og ses både hos iøvrigt raske og patienter med sklerose.   Årsagen til blister kendes ikke med sikkerhed, men i nogle tilfælde kan behandling med naturlægemidlet Longo Vital være effektivt, se også Longo Vital.   Det er vigtigt at være klar over, at blister også kan ses ved andre sygdomme, og hvis der tidligere har været regnbuehindebetændelse i øjet, ømme og hævede led, tendens til blodpropper eller slimhindesår skal man overveje, om der kan være tale om Behcets sygdom, som også kan give skleroselignende symptomer.   Jeg har ikke tidligere hørt, at beta-interferon kan forværre tendensen til blister, og beta-interferon kan ligefrem bruges til behandling af Behcets sygdom.

Skrevet d. 22 november 2009