Blæretømningsbesvær

Spørgsmål

Jeg har igennem en måneds tid haft problemer med at tømme blæren. Min læge har ordineret Prostazosin, dette gør at der trods alt kommer lidt urin ud. Jeg har efter at være begyndt på dette produkt konstant tissetrang i blæren og har fået kløende knopper (udslæt) på mave/baller.

Har fået dette produktnavn Detrusitol af scleroseklinikken, men på indlægssedlen står at man ikke må bruge det, hvis man har problemer med at tømme blæren/tisser med tynd stråle. Jeg har forsøgt en uges tid at få be/afkræftet hos scleroseklinikken og egen læge, om jeg må tage Detrusitol men uden held, håber I kan hjælpe da problemet er blevet meget stort, både fysisk og psykisk.

Svar

Prostazosin virker afslappende på urinrøret, og bedrer derved blæretømningen. Det kløende udslæt kan skyldes overfølsomhed for lægemidler, og det bør du lade din læge kigge på. Detrusitol virker hæmmende på vandladningsrefleksen, og bruges til overaktiv blære med hyppig vandladning og ufrivillig vandladning. Det kan medføre dårligere blæretømning, og du har ret i ikke at bruge Detrusitol før din blærefunktion er blevet nærmere undersøgt.

Der findes flere andre muligheder for behandling, men det vil ikke være muligt at finde den bedste behandling uden nærmere undersøgelse. Den kan for eksempel foregå på den nærmeste urologiske hospitalsafdeling. De vil bede om et vandladningsskema, og de vil måle urinstråle og blæretømning. Måske skal trykket i blæren også måles. Vandladningsskemaet er et stykke papir, som du selv skal udfylde over 3 dage, hvor klokkeslæt og størrelsen af hver vandladning skal noteres. Væskeindtagelsen skal også registreres.

Behandlingen kan bestå af enten den samme medicin eller anden medicin eller oplæring i at bruge engangskateter til at tømme blæren med (RIK = ren intermitterende kateterisation).