Bivirkninger til tablet eller i.v. Medrol
d. 22 november 2009

jeg fik i 2006 Medrol i pilleform, i en periode over 16 dage. Jeg fik rigtig mange bivirkninger, såsom lilla prikker (blødninger i huden), væske i hornhinden, propper i ørerne, huden sprak/flækkede på maven og alle mine fingre, udslet mv. Der er nu anført i min journal, at jeg ikke tåler det i pilleform, og fremover skal have Solumedrol som IV.

Hvorfor skulle dette være bedre, og kan man ikke risikerer at få de samme bivirkinger igen selvom det er IV? jeg har bestemt ikke lyst til at skulle igennem det igen, men nu har jeg et slemt attack igen, og hvad er så alternativet?

Det lyder som om du fik rigtig mange bivirkninger af tabletbehandling med Medrol (binyrebarkhormon), som du tog i 16 dage. Bivirkninger til binyrebarkhormon ses ofte, se også Bivirkninger af methylprednisolon (Solumedrol eller Medrol), samt medicinhåndbogen http://mhweb.dli.dk, men sjældent i det omfang som du her beskriver. I langt de fleste tilfælde tåles behandlingen med lette bivirkninger, der oftest begrænser sig til opstemthed/humørsvingninger og søvnbesvær.

Ved intravenøs behandling ("drop") er behandlingstiden kun 3 dage, og bivirkningerne desuden mindre udtalte i forhold til tabletbehandling, så det er langtfra sikkert at du oplever de samme gener i den forbindelse. Medrolbehandling gives primært ved skleroseattakker, og bør reserveres til situationer hvor funktionsniveauet er betydeligt nedsat, eller symptomerne er invaliderende af anden årsag. Der er desværre ikke noget alternativ til denne behandling.

Skrevet d. 22 november 2009