Behandling af sekundær progressiv MS
d. 23 marts 2013

Jeg har haft sekundær progressiv sclerose siden 1986. Det har især været parasympaticus med urin incontinens og allerværst fækal incontinens.

Proprioceptonen er kraftigt påvirket, og jeg går altid med 2 vandrestokke. Hvilke muligheder er der for medicinsk behandling i forhold til sekundær progressive MS?

Ved sekundær progressiv sclerose (SPMS), oplever man en stadig forværring af sygdommen, uden der er attakker. Nogen mennesker med SPMS oplever dog alligevel attakker, og her kan man forsøge at dæmpe attakkerne med interferon, eventuelt i kombination med månedlige binyrebark-hormonbehandlinger.

Den stadige langsomme forværring ved SPMS, kan man desværre ikke bremse med medicin på nuværende tidspunkt. I særlige tilfælde, med meget aggressiv SPMS og hastigt tab af funktionsniveau, kan man forsøge behandling med kemoterapi (Mitoxantron), uanset om der er attakker eller ej. Kemoterapi med Mitoxantron er dog en behandling, der er forbundet med risiko for alvorlige bivirkninger, og gives derfor kun i begrænset omfang. Desværre er der aktuelt ikke andre tilbud til behandling af progressiv MS, men der forskes intensivt indenfor området.

Skrevet d. 23 marts 2013