Behandling af progressiv MS

Jeg har haft progressiv sclerose i 10 år (er nu 60 år). Er der nogen udsigt til at der inden for en overskuelig tid, vil komme en behandling, som kan hjælpe "min" sclerose?

Multipel sclerose (MS) deles op i et attakvist og et progressivt sygdomsforløb. Den progressive form kan følge en periode med attakker og kaldes sekundær progressiv MS, eller kan starte uden attakker med progressive symptomer og kaldes så primær progressiv MS. I dag findes der mange behandlingsmuligheder, der kan bremse det attakvise forløb, men kun meget få tilbud til mennesker med progressiv MS. Den stadige langsomme forværring ved progressiv MS, kan man ikke bremse effektivt med medicin på nuværende tidspunkt. I særlige tilfælde, med meget aggressiv progression og hastigt tab af funktionsevne, kan man forsøge behandling med kemoterapi (Mitoxantron). Kemoterapi er dog en behandling, der er forbundet med risiko for alvorlige bivirkninger, og gives derfor kun i begrænset omfang. Imidlertid forskes der betydeligt verden over, for at finde nye behandlingsmuligheder til progressiv MS, og de seneste år har vist opmuntrende resultater. Du kan læse mere om denne udvikling et andet sted på hjemmesiden Målet er at stoppe progressiv sclerose.

Skrevet d. 27 maj 2014