Bækkenbundstræning
d. 12 september 2010

Jeg er startet på genoptræning af bækkenbunden, på grund af stressinkontinens. Efter at jeg er begyndt at træne, er jeg blevet lidt utæt - og det er i mange situationer, hvor jeg ikke var det tidligere.

Kan det have noget med træningen at gøre, eller er det tilfældigt?

Det kan være begge dele.

Hvis du træner korrekt, bør din bækkenbund strammes mere op. Jeg håber du har fået vejledning heri? Hvis ikke, kan jeg anbefale dig at lægge dig på siden og placere pegefingeren på spidsen af halebenet.

Når man spænder bækkenbunden korrekt, kan man føle, at man lukker om endetarmsåbningen og herved vil halebenet vippe en lille bitte smule fremad. Så du skal fokusere på at trække bagfra og frem (man har tidligere sagt, at man skal suge op, men man ved nu, at det er mere korrekt at trække bagfra og frem). Træn dette dagligt, og både i hurtige rytmiske bevægelser og i så lang tid du kan.

Nogle træner ikke helt korrekt og spænder i mavemusklerne, hvorved presset på bækkenbunden øges - så det vigtigste er, at træne rigtigt.

Hvis du gør dette og fortsat får stressinkontinens, skal du måske tale med din læge om noget medicin, der eventuelt kan få blæremuskulaturen til at slappe lidt af.

Skrevet d. 12 september 2010