Avonex og forhøjet blodtryk
d. 11 maj 2011

Jeg har et spørgsmål vedrørende forhøjet blodtryk og Avonex.

Kan I give mig et svar på hvorfor mit blodtryk pludselig er steget voldsomt? Jeg er i forvejen i behandling med Corodil og Amlodipin. I dag, hos egen læge, var det 164/107. Normalt er det cirka 140/85.

Kan varmen have påvirkning på blodtrykket i forbindelse med Avonex?

Forhøjet blodtryk (hypertension) er ikke nævnt blandt hyppige bivirkninger til Avonex, og jeg mindes ikke at have set en patient, der har udviklet forhøjet blodtryk i direkte sammenhæng med opstart af Interferon.

Patienterne i Interferonbehandling får rutinemæssigt målt blodtryk efter 3 og 6 måneder og derefter hver 6. måned.

I en international bivirkningsdatabase er forhøjet blodtryk nævnt som mulig bivirkning til Avonex, men man skal huske på at der er mange i Interferonbehandling på verdensplan og forhøjet blodtrylk er en folkesygdom, så det er ikke det samme som at sige at der er en mulig årsagssammenhæng. Patienterne fejlede også andre ting og fik anden medicin.

Så det mest sandsynlige svar på dit spørgsmål er .

I varme kan blodkarene udvide sig og blodtrykket falde.

Det er ikke altid man finder en forklaring på forhøjet blodtryk trods grundig udredning. Jeg anbefaler at du får hyppig blodtrykskontrol for tiden, så din læge har mulighed for at vurdere effekten af din behandling og eventuelt ændre på behandlingen.

Skrevet d. 11 maj 2011