Aubagio og forhøjet blodtryk
d. 22 september 2015

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber I kan svare på. Jeg er 71 år og fik diagnosen i marts. Jeg har de sidste par måneder haft 4 ubehagelige oplevelser. Jeg har meget voldsom snurren i kroppen, det er som om min krop er ved at eksplodere, mine krop brænder og svier og mit blodtryk er tårnhøjt, desuden en voldsom hjertebanken, hvilket har gjort mig bange, det tager 4-5 timer. Jeg har talt med min sygeplejerske, som siger at det har ikke noget med MS at gøre. Jeg har været indlagt på hjerteafdelingen, hvor alle prøver var fine. Jeg føler, at jeg ikke bliver hørt, jeg har fået at vide af min sygeplejerske, at hvis det kommer igen, skal jeg kontakte min egen læge. Jeg får Aubagio. Håber I kan berolige mig lidt. Er det bare sygdommen, der er aktiv?

Aubagio har forhøjet blodtryk som kendt bivirkning. Det er svært at bevise en årsagssammenhæng, så skal man holde pause, og hvis der ikke kommer nævnte symptomer, kan man prøve at genoptage behandlingen, og se om symptomerne kommer igen. Men mens man holder pause, opnår man jo ikke Aubagios attakforebyggende effekt. Da der findes lige så gode alternativer (interferoner hhv. Copaxone)  som attakforebyggende behandling, vil jeg anbefale, at du foreslår skift af behandling til egen scleroselæge. Hvis du ikke har haft anfaldene, før du fik Aubagio, foreslår jeg at din scleroselæge indberetter det som en mulig bivirkning til Aubagio. Det har man pligt til de første 2 år efter markedsføring, selv om det evt. er en kendt bivirkning.

Skrevet d. 22 september 2015