Arvelighed og auto-immune sygdomme
d. 7 juni 2013

Man siger at sclerose ikke er arveligt. Jeg hørte en radio udsendelse, hvor det var diabetes, det handlede om, her forklarede Formanden for Diabetesforeningen at type 1 diabetes heller ikke er arveligt, og heller ikke psoriasis, Men at alle tre sygdomme plus en eller to mere reagerer på samme måde, dvs at ens eget immunsystem angriber ens egne celler eller nerve system. Der blive så sagt her at det er almindeligt, at man i familien godt kan se en forbindelse, hvor et led i familien kan have haft psoriasis, næste led måske får type 1 diabetes og næste får måske sclerose, ikke at sygdommene er direkte arvelige, men at der tricker immunforsvaret er arveligt. Kan og har det noget på sig? Jeg synes at det var en meget spændende vinkel formanden for Diabetesforeningen her lagde frem.

Der er faktisk en arvelig komponent ved MS. Hos enæggede tvillinger er risikoen for MS ca. 30% for den raske tvilling, hvis den anden tvilling har MS. Risikoen for at give MS videre til sine børn er også øget, da børn af mennesker med MS i gennemsnit har en risiko på ca. 3% sammenlignet med ca. 0,3% hos baggrundsbefolkningen. Ved en analyse af hele arvemassen, har man fundet ca. 50 MS risikogener, heraf har ca. 1/3 også betydning for andre autoimmune sygdomme, og selvom de hver især kun øger risikoen en lille smule, har de sammen en relativt stor betydning. Risikoen for andre auto-immune sygdomme, som f.eks. Crohns sygdom og type 1 diabetes, er således let øget hvis man har MS, og der er formodentlig en fælles mekanisme, der udløser auto-immune sygdomme, uanset hvor i kroppen de rammer.

Skrevet d. 7 juni 2013