Arv og testamente? Et spørgsmål til netrådgivningen

Spørgsmål

Hvordan kan vi bedst sikre os, at vores 2 børn arver efter os, uden at deres ægtefæller kan gøre krav i forbindelse med en evt. skilsmisse?
Er det muligt samtidigt at begunstige vores 3 børnebørn?
Er det tilstrækkeligt med et vidnetestamente?

Svar

I kan via et testamente bestemme, at den arv som jeres børn måtte arve jer, skal være særeje. Dermed skal jeres børn ikke dele arven med deres respektive ægtefæller i tilfælde af separation/skilsmisse.

Med et testamente kan I endvidere begunstige jeres børnebørn med enten et beløb eller en brøkdel af arven efter jer.

Endelig kan jeg oplyse, at et vidnetestamente er lige så gyldigt som et notartestamente. Det er dog min anbefaling, at I opretter et notartestamente, da I med et notartestamente kan være sikker på, at testamentet bliver fundet frem, den dag I dør. Når skifteretten får information om, at man er afgået ved døden, vil skifteretten automatisk undersøge om der er oprettet et testamente, som er gemt i centralregistret (notartestamentet). Den samme sikkerhed har man ikke med et vidnetestamente, da et vidnetestamente forudsætter, at der er nogen der finder det frem, og man kan risikere at testamentet bliver væk. Derfor er det altid min anbefaling, at man opretter et notartestamente.